nieuwsbericht

Connect-Sennse verzorgt communicatie nieuwe metrolijn 3 in Brussel

donderdag 28 november 2019

Het strategisch communicatieconsortium Connect en het Parijse Sennse neemt de communicatie over de aanleg van de toekomstige metrolijn 3 in Brussel op zich. Het consortium kwam als winnaar uit de bus na een Europese aanbestedingsprocedure. De opdracht heeft een looptijd van minstens 8 jaar. 

Nieuwe metrolijn verbindt Brussel

Metrolijn 3 wordt een nieuwe as van het metronetwerk in Brussel. De lijn van 10,3 kilometer zal de stad van noord naar zuid doorkruisen, tussen het station Albert in Vorst tot aan de halte Bordet in Evere. De bestaande premetro van Albert tot het Noordstation wordt omgebouwd tot een volwaardige metrolijn, met een nieuw metrostation Toots Thielemans. Voor de verbinding tot aan Bordet wordt een volledig nieuwe metrolijn aangelegd, concreet betekent dit een tunnel van 5 km met 7 nieuwe metrostations. Het project, in opdracht van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en Beliris, een samenwerking tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, moet de mobiliteit, het openbaar vervoer en het gebruiksgemak in de hoofdstad gevoelig verbeteren.

Communicatiebureaus bundelen jarenlange ervaring

Om de communicatie over het project in goede banen te leiden, doen MIVB en Beliris beroep op het team van Connect en Sennse. Het consortium haalde de opdracht van 8 jaar binnen via een aanbestedingsprocedure waar vier andere bureaus aan deelnamen. Voor Connect, een strategisch communicatiebureau met vestigingen in Hasselt, Eindhoven en Brussel, is het een geweldige uitdaging. Nico Croes, managing partner van Connect, legt uit waarom: “Een project van deze omvang in onze hoofdstad binnenhalen is iets om trots op te zijn. Het past ook perfect bij ons profiel als bureau. We hebben veel ervaring met infrastructuurprojecten van deze grootte. Zo hebben we de communicatie verzorgd voor de bouw van de A2-tunnel in Maastricht. En we werken ook voor de Noord-Zuid Limburg. We weten dus goed wat er allemaal bij dit soort projecten komt kijken.” Ook voor het Parijse bureau Sennse is een project als dit geen sprong in het onbekende. Het bureau werkte eerder al voor de Parijse metro en de metro in Lyon. Dominique Jouve, managing partner van Sennse: “Dit project is onze eerste samenwerking met Connect. Maar de combinatie met een Belgisch bureau met veel lokale knowhow werkt perfect. Onze expertises vullen elkaar heel goed aan.”

Hinder beperken door grondige communicatie 

Bij werken van deze grootte is de communicatie naar omgeving en omwonenden cruciaal. Die communicatie moet gestoeld zijn op een degelijke strategische aanpak. Nico Croes, managing partner van Connect: “We beginnen een project als dit altijd met een duidelijke communicatiestrategie. Dit wordt de leidraad van onze aanpak voor de komende jaren. Tijdens de werken zelf ligt de nadruk op het communiceren over de hinder en de maatregelen die worden voorzien. Met onze communicatie kunnen we de werken en het ongemak niet wegtoveren. Maar de betrokkenen tijdig en transparant informeren en ondersteunen en zo de hinder beperken, dat wel.” Momenteel zijn de voorbereidende werken voor metrolijn 3 al gestart.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

nieuws

Nieuwsbericht

Vijf communicatielessen van A2-Maastricht

Nieuwsbericht

White mirror: de rooskleurige toekomst van communicatie

Nieuwsbericht

Vijf tips voor de perfecte bewonersbrief