nieuwsbericht

3 redenen om met Facebook Business Manager te werken

dinsdag 22 oktober 2019

Beheer je een Facebookpagina op je werk? Dan kan het lastig zijn om je persoonlijke profiel van je werk gescheiden te houden. Facebook Business Manager helpt je daarmee. De tool heeft ook nog andere voordelen.

Facebook lanceerde Business Manager in 2014 als tool om je professionele accounts te managen. Je kan er pagina’s, advertentieaccounts en beheerdersrollen mee instellen, vanop 1 locatie. Minder gedoe dus, en meer controle.

Wie moet Facebook Business Manager gebruiken?

De tool die oorspronkelijk bedoeld was om grote bedrijven en agency’s te helpen, is nu een tool voor iedereen die met meerdere teamleden of meerdere accounts werkt. Alle features van je pagina of advertenties kan je in deze tool beheren en die geeft je ook meer overzicht van wie wat doet.


Waarom moet je Facebook Business Manager gebruiken?

1. Een gecentraliseerd dashboard

Dankzij het centrale dashboard kan je alle gebruikers op één plaats toevoegen en beheren. En je moet als je meerdere pagina’s beheert, niet meer switchen tussen accounts. Bovendien koppel je ook je advertentie-account en betalingsmethode aan je Business Manager, waardoor je die informatie niet aan alle medewerkers moet geven.

2. Meer overzicht

Je kan pagina’s en ad accounts toekennen aan verschillende medewerkers, zodat die zelf content of advertenties kunnen posten. Elke medewerker krijgt een rol naargelang de functies die hij beheert. Zo kan je toegang beperken waar nodig. Elke medewerker heeft ook zijn eigen login, zodat je niet meer 1 login moet delen. Dat bevordert de veiligheid. Enkele rollen die je kan toekennen:

Page Admin: kan alle functies van de pagina beheren, zoals posten, advertenties maken, insights bekijken en paginarollen toekennen.

Page Editor: kan de pagina bewerken, posten, advertenties maken en insights bekijken.

Page Moderator: kan comments beantwoorden of verwijderen, advertenties maken en insights bekijken.

Page Advertiser: kan advertenties maken en insights bekijken. Page Analyst: kan insights bekijken.

Als iemand niet langer voor jou werkt, kan je hem of haar ook met één klik verwijderen uit alle accounts, in plaats van dat voor elke pagina of ad account afzonderlijk te moeten doen.

3. Je werk en je persoonlijke leven gescheiden houden

Dankzij Facebook Business Manager is er minder kans op vergissingen tussen je eigen account en je professionele account. Het verschil is al duidelijk in de lay-out en in de grijze balk die je bovenaan de pagina ziet. Je logt wel in met je eigen persoonlijke Facebookaccount, maar verder is dat niet gekoppeld.

Je moet ook geen medewerkers meer als persoonlijke vriend toevoegen om ze admin van je pagina te kunnen maken. En je kan berichten van de pagina linken aan je professionele e-mail, in plaats van je privémail. Daardoor kan je je werk volledig gescheiden houden van je persoonlijke account.



Hoe starten met Facebook Business Manager?

Via https://business.facebook.com kan je een account instellen. Daarna kan je pagina’s, ad accounts en medewerkers toevoegen aan je Business Manager.

Het beheren van je pagina’s, accounts en medewerkers is nog maar het begin van de mogelijkheden van Facebook Business Manager. Je kan er ook een doelpubliek voor je advertenties creëren, een productcatalogus maken en rapporten tracken Daar hebben we het in een volgende blogpost over. Of je kan contact met ons opnemen als je graag meer wilt weten over de verschillende mogelijkheden.


Bron: Social Concepts

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'
Nieuwsbericht

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'

Groepsfoto team Connect op grasveld
Nieuwsbericht

Dit was Connect in 2023!

Tessa Dwyer in gesprek tijdens Connectcafé 2023
Nieuwsbericht

Blik mee terug op een inspirerend Connectcafé