Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren

Een prachtig vastgoedproject op een plek die niemand kent. Dat was het probleem van de oude Chocoladefabriek in Nerem. In dit erfgoedicoon kwamen 44 lofts en 3 woningen, maar slechts weinigen wisten het liggen en apprecieerden de waarde ervan. Met een strategie van tijdelijke herbestemming lokte Connect meer dan 10.000 bezoekers naar de Chocoladefabriek.

Vraag

Help ons appartementen verkopen. Dat was de oorspronkelijke vraag. Een erfgoedlocatie vergt echter een andere communicatieaanpak dan een traditioneel vastgoedproject. Om de 44 appartementen en 3 woningen in de markt te zetten, ontwikkelden we een respectvolle strategie die mensen eerst in contact bracht met het erfgoed. We ontwikkelden een website, Facebookpagina, brochures en ander marketingmateriaal. Maar vooral een tijdelijk herbestemmingsprogramma bracht de plek opnieuw op de radar.

Aanpak

De Chocoladefabriek ligt in Nerem, een sympathiek dorpje bij Tongeren. Allesbehalve de grootstad, dus. Daarom positioneerden we de locatie als verborgen parel. Mensen hadden een halfjaar de tijd om de locatie te ontdekken. Creatievelingen kregen het gebouw in die periode gratis ter beschikking. Zo werd de Chocoladefabriek een tijdelijke evenementenruimte met pop-upbar, lasergaming en expositieruimte. Studio100 nam er zelfs een clip op. Connect stond in voor de volledige coördinatie en uitwerking van deze evenementen.

Resultaat

Tijdens Openmonumentendag mocht het gebouw 8.000 bezoekers verwelkomen. Van vergeten plek tot trekpleister dus, het resultaat van onze communicatiestrategie. Daarvoor zetten we pers, social media, website, nieuwsbrieven, krantjes en zelfs virtual-realitybrillen in. De tijdelijke ontwikkeling vormde een springplank om de vastgoedcommunicatie neer te zetten.

Facts & Figures

  • 8.000 bezoekers tijdens Openmonumentendag.
  • Een stevige persstrategie met als resultaat 31 artikels in nationale en regionale media op 6 maanden tijd.
  • Meer dan 2.000 volgers op Facebook.
  • In zes maanden tijd coördineerden we 46 evenementen.

De Chocoladefabriek haalde De Standaard en De Morgen als weekendtip voor Openmonumentendag.

Bart Derison, Managing Partner bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Bart

cases

Werken aan bedrijvencommunity rond Maastricht Aachen Airport
Case

Werken aan bedrijvencommunity rond Maastricht Aachen Airport

Aviation Valley

Intensieve werf- en stakeholdercommunicatie voor A2-tunnel Maastricht
Case

Intensieve werf- en stakeholdercommunicatie voor A2-tunnel Maastricht

A2-tunnel Maastricht

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant
Case

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant

Veilig Thuis Midden-Brabant