nieuwsbericht

Drie communicatielessen voor elk stadsproject

dinsdag 22 oktober 2019

Turnova, het nieuwe stadsdeel bij de Grote Markt in Turnhout, krijgt steeds meer vorm. De eerste inwoners zijn verhuisd naar hun gloednieuwe appartementen en de nieuwe kunstencampus van de Stedelijke Academie voor Woord, Muziek en Dans en voor Schone Kunsten draait al op volle toeren. Wat zijn de drie communicatielessen die wij halen uit dit grote stedelijke project?

Een goede communicatiestrategie heeft geen vervaldatum

Connect werkte in 2014 een communicatiestrategie uit op vier sporen: retail, vastgoed, shoppen en de academie. Elk spoor heeft zijn eigen doelgroep, kernboodschap en communicatiemiddelen. Dit communicatieplan vormt nu nog steeds de ruggengraat van alle communicatie-uitingen over Turnova, gaande van een persbericht tot een vastgoedbrochure. Uiteraard moet je je plan ieder jaar eens kritisch bekijken en updaten waar nodig, maar de kern van je strategie zou overeind moeten blijven.

Je kan niet iedereen ‘bekeren

’Uiteraard wil je dat iedereen in jouw project gelooft en er positief tegenover staat. Maar zelfs de mooiste magazines, leukste werffoto’s of interessantste krantenartikels kunnen een tegenstander van jouw project niet altijd overtuigen. Als je op bekeringsmissie bent, kom je van een kale reis thuis. Er zullen altijd mensen zijn die niet voor jouw project te vinden zijn en dat graag van de daken schreeuwen. Hier geldt maar één advies: let it go. Tenminste, als je alle stakeholders steeds goed hebt geïnformeerd en je een community van voorstanders hebt gecreëerd rond jouw project.

Geen bakstenen, maar mensen

Bij Turnova vinden we het belangrijk om het project op mensenmaat te brengen. Dat doen we op drie manieren. Ten eerste is er één overkoepelend communicatieconcept: de toekomstige bewoners en bezoekers van Turnova. Met echte mensen (géén tandpastaglimlachende stockbeelden!) geven we weer wie er kan wonen in Turnova, wie er komt winkelen, wie naar de academie gaat, … Ten tweede is er voortdurend aandacht voor omwonenden. Via bewonersbrieven worden zij geïnformeerd over de werkzaamheden en eventuele hinder. Voor klachten of vragen kunnen zij steeds bellen. Ten derde wordt de werfarbeider regelmatig in de kijker gezet. Al staan er 5 kranen op je werf, het zijn nog altijd mensen die jouw project bouwen. Gebouwen vertellen geen verhaal, mensen wel.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'
Nieuwsbericht

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'

Groepsfoto team Connect op grasveld
Nieuwsbericht

Dit was Connect in 2023!

Tessa Dwyer in gesprek tijdens Connectcafé 2023
Nieuwsbericht

Blik mee terug op een inspirerend Connectcafé