"Ik ben heel trots! Deze publieksprijs is de kers op de taart van een fantastisch inspirerend project. Brabant Onder De Radar stond volledig in het teken van integraal samenwerken. Tegen ondermijnende drugscriminaliteit, én in de uitrol van onze communicatieaanpak. Het feit dat we met alle partners samen deze prijs gewonnen hebben, is het beste bewijs dat je samen verder geraakt."
Lara Rogiers, projectleider Connect
Partneraanpak
De primaire rol van de provincie is om te verbinden. Ons doel was dan om de betrokken partners die dagelijks met ondermijning te maken hebben, in hun kracht te zetten. Daarom hebben we de belangrijke (veiligheids)partners vanaf de start van het project betrokken.
Door partners op de juiste manier te faciliteren en betrokken te houden bij het project, maakten we de serie inhoudelijk sterk én konden we samen impactvol communiceren. Zo investeerden we in gezamenlijke brainstormsessies, uitgebreide communicatietoolkits, periodieke mailings en een première waarbij partners elkaar fysiek konden ontmoeten.
Publiekscommunicatie
Dankzij een doordachte communicatieaanpak was er nog voordat de eerste aflevering werd uitgezonden veel (nationale) persaandacht. Ook maakten we voor iedere aflevering een trailer en visuals van de geïnterviewden. Deze konden vervolgens breed ingezet worden voor de communicatie. Dankzij de goede samenwerking met partners zoals politie, de veiligheidsregio, waterschappen en betrokken gemeenten, was er een grote communicatieslagkracht.
Over de serie
Met Connect begeleidden we zowel het productieproces als de communicatie naar de partners en het publiek. We wilden een serie maken die kijkers op het puntje van hun stoel laat zitten, die onderzoekt wat er speelt in Brabant én hoe iedere Brabander mee kan strijden tegen ondermijning. Ondermijning is dichterbij dan je denkt, en raakt ons allemaal.
Er zijn in het totaal zeven afleveringen uitgezonden met elk een eigen thema: synthetische drugs, hennep, kritische sectoren, witwassen, intimidatie en bedreiging, drugsafvaldumpingen en integrale aanpak.
Resultaten
- 7 afleveringen
- Samengewerkt met 17 partners en 56 Brabantse gemeenten
- +50 aanwezigen op interne première
- 2 communicatie toolkits voor partners
- 380.000 unieke kijkers in het totaal
- Meer dan 245 berichten op sociale media
- 25% meer meldingen bij Meld Misdaad Anoniem