Betaald parkeren invoeren mét regie over communicatie

De vraag

Gemeente Breda voert in de gehele schil rondom het centrum betaald parkeren in. De invoering van betaald parkeren was in volle gang. Een proces met een lange aanloop, ingewikkelde juridische inhoud en duidelijke impact op inwoners en bezoekers. Het liet de omgeving en politiek niet onberoerd. Aan Connect daarom de vraag: help ons de communicatieregie blijvend terug te pakken.

De aanpak

Bij betaald parkeren komen verschillende disciplines samen: team parkeren, ruimtelijke ordening, juristen en handhaving. Dat vroeg om een brede aanpak met stevige analyse: deskresearch, interviews en integrale werksessies met de ambtelijke sleutelfiguren. Met deze kennis op zak ontwikkelden we een leidraad op één A3 waarmee gemeente Breda de touwtjes terug in handen kreeg. Voor de eerste wijk doorliepen we samen deze leidraad. Daarna kan de gemeente zélf aan de slag.

Resultaat

We leverden de leidraad en een pakket middelen op: één A3 met acht vragen om voor elke wijk een integrale project- en communicatieaanpak op maat te maken, een kernverhaal inclusief B1-versie, een format voor brieven aan inwoners, een basispresentatie en Q&A. Dit pakket vormt een stevige basis waarmee team parkeren zelf aan de slag kan en in alle wijken rond het centrum van Breda betaald parkeren kan invoeren. Zonder daarbij de communicatieregie te verliezen.

Tessa

Meer weten over deze case?