Een toekomstplan voor de wijk samen met de inwoners

Fotografie: Judith Adriaansen

De vraag

De Bredase wijk Heusdenhout is volop in ontwikkeling. In de komende 10 jaar komen er heel wat nieuwe inwoners bij door een aantal grote woningbouwontwikkelingen en de komst van een AZC. Daarom werken gemeente Breda, wijkraad Heusdenhout en woningcorporaties WonenBreburg en Laurentius samen met de inwoners aan een wijkplan. 

Aan Connect de vraag om een gedragen communicatie- en participatieaanpak voor het wijkplan te ontwikkelen en vervolgens uit te voeren. Met als doel bruikbare input voor het wijkplan op te halen bij een goede afspiegeling van mensen die wonen en werken in Heusdenhout. Wat leeft er bij hen, waarover maken zij zich zorgen en welke ideeën hebben zij om de wijk nóg mooier te maken? 

De aanpak

Eerst denken, dan doen. We startten deze opdracht met grondige research bestaande uit interviews, deskresearch en een bezoek aan de wijk. Daarna volgde een brede, integrale werksessie met deelnemers vanuit de gemeente, woningcorporaties en de wijkraad. We leverden vervolgens een participatie- en communicatieaanpak op om tot een wijkplan voor de wijk Heusdenhout te komen.  

In deze aanpak volgen we een zandloperstructuur: Eerst breed input ophalen in de wijk tijdens de campagneweek ‘Week van de Wijk’, vervolgens een verdiepende sessie organiseren en tenslotte weer breed input ophalen tijdens een tweede ‘Week van de Wijk’. Gedurende het proces toetsen we telkens de aanpak en opgehaalde input bij een klankbordgroep met een goede afspiegeling van de wijk, de ‘Wijkmakers’.  

Resultaat

Na oplevering van de communicatie- en participatieaanpak voor het wijkplan konden we starten met de uitvoering. In de eerste campagneweek ‘Week van de Wijk' verspreidden we posters met een herkenbaar beeldmerk, een huis-aan-huis flyer en zetten we ambassadeurs in die inwoners persoonlijk benaderden. Met als resultaat ruim 550 ingevulde digitale of papieren vragenlijsten. De antwoorden op de vragenlijst vormden de basis voor de gesprekken tijdens de infomarkt in juni. Hier spraken we met ruim 80 wijkbewoners over thema’s die spelen in de wijk zoals ontmoeting en ontspanning, veiligheid, bereikbaarheid en groen. Het kernteam gebruikt alle input om een concept wijkplan te schrijven. In september werd dit concept tijdens een tweede Week van de Wijk voorgelegd aan de inwoners én werden samen actie bepaald die al in 2025 starten. Ook hiervoor is een brede middelenmix ingezet: een artikel in de wijkkrant, een huis-aan-huisbericht, advertentie, poster, flyers en een online vragenlijst. In elke fase toetsen we de processtappen en inhoud met de klankbordgroep. Eind 2024 wordt het definitieve wijkplan gepresenteerd. Zowel als intern ambtelijk stuk als in een begrijpelijke publieksversie die in de wijk en online wordt verspreid. 

Tessa

Meer weten over deze case?