Het verhaal van de Zuiderwaterlinie zichtbaar en beleefbaar maken

De vraag

Om de verhalen en het erfgoed van de Zuiderwaterlinie zichtbaar en beleefbaar te maken, heeft de Alliantie behoefte aan een sterke marketing- en communicatiestrategie. Die moet verder reiken dan enkel externe communicatie naar de verschillende doelgroepen. Het grote samenwerkingsverband vraagt om sterke interne communicatie en het creëren van een netwerk. Daarnaast investeert de Alliantie veel in onderzoek, educatie, het aanhaken van ondernemers en het koppelen van de Zuiderwaterlinie aan ruimtelijke projecten en gebiedsontwikkelingen. Kortom, de Alliantie Zuiderwaterlinie vraagt Connect ieder jaar opnieuw voor een passende strategie en aanpak om al die verschillende doelen te bereiken.

De aanpak

In 2021 hebben we samen met het programmateam van de Alliantie Zuiderwaterlinie de communicatieopgave opnieuw geformuleerd. We adviseerden te focussen op vier opgaven: zichtbaarheid en beleefbaarheid, erfgoed, ruimte en landschap, en de onderlinge samenwerking tussen partners. Elk halfjaar scherpen we samen met de programmamanager de communicatiestrategie aan op basis van deze vier opgaven. Samen bepalen we de communicatieve mijlpalen en acties die het volgende halfjaar centraal staan.

Resultaat

Door te werken volgens de vier communicatieopgaven hebben we de afgelopen jaren veel bereikt op communicatief gebied. De Zuiderwaterlinie is uitgegroeid tot een sterk merk met steeds meer fans. Ook het aantal aangesloten partners en ondernemers groeit. In de beginperiode werkten we hard aan het leggen van de communicatieve basis met middelen als een nieuwe website, een intranet voor partners, twee maandelijkse nieuwsbrieven en toeristische producten als een Zuiderwaterlinie-wandelpad, een autorouteboekje en een fietsrouteboekje.

Toen die basis stevig lag, konden we verder bouwen. We ontwikkelden een publiekscampagne (‘Bespeur. Bekijk. Beleef’) en stelden een persstrategie op. Voor evenementen en bijeenkomsten ontwerpen we middelen en verzorgen we de communicatie er rondomheen. We faciliteren partners met communciatie-toolkits en zorgen voor verbinding binnen het netwerk. En de bestaande toeristische producten breiden we uit met nieuwe (vaar)routes, korte ommetjes en nieuwe landingsplekken. In elke communicatieactie of -uiting staat het erfgoed en verhaal van de Zuiderwaterlinie altijd centraal.

Heleen

Meer weten over deze case?