Hoe krijg je mensen warm voor een warmtenet?

De vraag

De gemeente Venlo begon in 2020 al met het informeren van wijkbewoners in Hagerhof-Oost. In de zomer van 2023 werd het projectgebied uitgebreid naar drie aangrenzende wijken: Hagerhof-West, Sinselveld en Krekelveld. De gemeente vroeg Connect om bewoners effectief en samenhangend te informeren over de aanleg van het warmtenet. En bewoners daarnaast mee te laten denken over de keuze voor een warmtebedrijf. Rekening houdend met wat er eerder al aan communicatie en participatie was gedaan. 

De aanpak

Een goede analyse van de wijk(en) hielp ons op weg. Door research naar succesfactoren van andere locaties, een locatiebezoek, interviews en een werksessie met de betrokken ambtenaren en de woningcorporatie kregen we meer grip. Bestaande data uit een marktsegmentatiemodel leerden ons dat veel mensen in de wijken relatief positief staan tegenover de energietransitie. Toch is het een uitdaging om bewoners mee te laten denken over het warmtenet. En is het van groot belang om bewoners op een gelijk kennisniveau te krijgen over het toekomstige warmtenet. Duidelijke en transparante communicatie voorop. Uitgangspunt van de communicatiestrategie was om de bewoners die zich positief uitspreken over het warmtenet te faciliteren en juist hen te laten participeren. Om momentum en een gevoel van urgentie te creëren in een langdurig proces adviseerden we om de acties en activiteiten over het warmtenet te centreren in één maand per jaar: De Warmste Maand.  

Resultaat

Het duurt nog een aantal jaar totdat bewoners daadwerkelijk kunnen aansluiten op het warmtenet. Des te belangrijker om hen al goed te informeren over wat er staat te gebeuren. We namen een brede mix aan middelen, zowel online als offline, op om verschillende doelgroepen in de wijken aan te spreken. O.a. een webpagina, kwartaalnieuwsbrieven, een scheurkalender met alle activiteiten voor de campagnemaand, informatiebijeenkomsten, raamposters en een kleurplaatwedstrijd voor de allerkleinsten. We haalden bij bewoners op wat zij vonden van de informatievoorziening tijdens de campagnemaand. Maar ook of ze met de informatie die ze op dat moment hadden, bereid zouden zijn om aan te sluiten op het warmtenet. Van de ruim 160 respondenten gaf 62% aan (waarschijnlijk) wel aan te willen sluiten op het warmtenet. Respondenten gaven aan dat onderwerpen als ‘kosten’, ‘werking van het warmtenet’ en het feit dat er ‘geen gas meer nodig is’ de belangrijkste redenen zijn in hun keuze om wel of niet aan te sluiten. Met deze informatie adviseert Connect de gemeente Venlo verder over de keuzes voor communicatie en participatie in het project.   

Moniek

Meer weten over deze case?