Milieu op de kaart

De vraag

Hoe maak je een abstract, veelzijdig thema als ‘milieu’ tastbaar en herkenbaar? Hoe versterk je de zichtbaarheid van het team en de thema’s, zowel binnen als buiten de organisatie? En hoe zorg je voor kennisdeling van alle onderwerpen die gelinkt zijn aan milieu? De provincie schakelde Connect in voor strategisch advies en uitvoerende communicatie. Van programma- en beleidscommunicatie tot concrete evenementen en projecten. Een mooie uitdaging: samenwerken met uiteenlopende partners en doelgroepen en schakelen tussen inhoudelijk diverse projecten.

De aanpak

Connect is 22 uur per week aan de slag voor programma Milieu, verdeeld over twee adviseurs. Samen zorgen we voor continue zichtbaarheid van milieu binnen de provincie. Door het actualiseren van de website, het vullen en bijhouden van een contentkalender en het maken van de interne reeks Milieu op de kaart. Kortom, communiceren over milieu op de juiste plek en het juiste moment. Daarnaast bouwen we aan een strategisch communicatieframe, voor een nog beter onderbouwde en zorgvuldige communicatieaanpak.

Wat hebben we onder andere gedaan? We hielpen met de organisatie van de Milieudag, de officiële kick-off van de Uitvoeringsagenda. We maakten een infographic over luchtvaart in Brabant, we werkten mee aan informatieve video’s en ondersteunden bij de organisatie van het landelijke Schone Lucht Jaarcongres. En we maken het thema tastbaar voor jong en oud, bijvoorbeeld door initiatieven zoals het bezoek van de Kinderklimaatburgemeesters bij de gedeputeerde.

Het resultaat

Van strategische kaders tot zichtbare communicatie-acties: Connect helpt de provincie om het thema milieu begrijpelijk, herkenbaar en toegankelijk te maken. Dankzij een continue stroom aan communicatie-inspanningen groeit het bewustzijn, intern én extern. Zo krijgt milieu de aandacht die het verdient, als onmisbaar onderdeel van een gezonde toekomst voor Brabant.

Heleen

Meer weten over deze case?