Reizen door Zeeland: hoe communicatie het verschil kan maken

De vraag

Om reizigers en bewoners te informeren over de nieuwe regionale mobiliteitsstrategie in Zeeland is de paraplu Reizen door Zeeland opgezet: een centrale website met socialemediakanalen. Sinds de zomer van 2024 is een kwartiermaker aan de slag voor het opzetten van een Vervoercentrale en worden de eerste concrete projecten opgewerkt. Genoeg om over te communiceren zou je denken. Maar door vertragingen en een negatief beeld rond het project, was er behoefte aan scherpe keuzes. Ook voor communicatie. De vraag aan Connect was om een nieuwe start te maken. Vanuit een strategisch doel, afgestemd met betrokken partners. Niet alleen gericht op het laten zien van de voortgang in het project, maar om regie te nemen en een eigen communicatieve koers te gaan varen.

De aanpak

Starten met een stevige SWOT-analyse hielp ons goed op weg. Vanuit de analyse werd duidelijk dat er meerdere paden bewandeld moesten worden om communicatie en participatie tot een succes te maken. Al snel kwamen drie grote uitdagingen bovendrijven. Eerder was afgesproken om het nieuwe ov-systeem, bestaande uit ‘de grote bus’ aangevuld met flexibel vervoer, niet in één keer in te voeren, maar verspreid over twee jaar. Vanuit het project gedacht een slimme keuze. Maar vanuit communicatie zagen we een risico: een veranderproces met twee jaar onduidelijkheid. Daar zit de gemiddelde reiziger niet op te wachten. Tel daar een innovatief maar nieuw technisch systeem en vele afzenders, termen en namen bij op, en je hebt een recept voor een (volgende) tegenslag te pakken. We adviseerden daarom drie heldere oplossingen waar we met communicatie het verschil kunnen maken: garanties voor de reiziger, één naam voor het project en een testpanel waardoor we actief op zoek gaan naar feedback van reizigers.

Het resultaat

De introductie van het nieuwe ov-systeem op het eerste Zeeuwse eiland, Schouwen-Duiveland, is een succes. Een testpanel van 50 leden testte twee weken gratis de Flex, een nieuwe reisoptie die mensen van ’s ochtends 6.00 tot ’s avonds 23.00 uur ophaalt en brengt waar ze moeten zijn. Te boeken via de app Reizen door Zeeland. Alle informatie is te vinden via de website Reizen door Zeeland en mensen kunnen zich aanmelden voor een nieuwsbrief Reizen door Zeeland. Voor de schermen wordt geluisterd naar de reiziger, achter de schermen wordt afgestemd en feedback verwerkt. En dat blijkt een goed vertrekpunt voor de uitrol van het nieuwe ov-plan naar de rest van Zeeland.

Moniek

Meer weten over deze case?