‘Undercover’ in het echt: tv-serie sensibiliseert over Brabantse onderwereld

De vraag

Ondermijning is een paraplubegrip voor alle vormen van criminaliteit waarbij de onderwereld de bovenwereld nodig heeft. Brabant werkt hard aan de integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit, en rekent daarvoor ook op de Brabanders zelf. Drie doelstellingen staan centraal: preventie, het vertrouwen in de overheid verhogen en de drempel tot melden verlagen. Maar hoe breng je zoiets tot bij de doelgroep? Sensibilerende overheidscommunicatie kan snel belerend overkomen, al zeker als het gaat over veiligheid. Met een tv-serie bereiken we een groot en divers publiek en hebben we de ruimte om onderwerpen in detail uit te spitten. En zo was ‘Brabant onder de radar’ geboren.  

De aanpak

In 7 afleveringen van elk 12 minuten doken we diep in de Brabantse onderwereld, in samenwerking met Omroep Brabant en videobedrijf Frame Freaks. Connect werkte mee aan de productie van de serie en alle communicatie errond. Vanaf de start hebben we belangrijke (veiligheids)partners betrokken. Door hen in te zetten als intermediairs/mede-afzender, vergrootten we ons bereik enorm. We investeerden tijd in brainstormsessies, uitgebreide communicatietoolkits, mailings en een knallende première. Naast de partneraanpak zetten we ook zelf nog een brede mix aan middelen in waaronder socialmediaberichten, video’s, nieuwsberichten en radioacties.  

Resultaat

De reeks heeft mooie resultaten gehaald. Een kleine greep: meer dan 380.000 kijkers in totaal, een aflevering met 300.000 views op YouTube, 250+ berichten op sociale media en nationale media-aandacht op NPO Radio 1 en RTL Boulevard. Maar vooral: een kwart meer meldingen bij Meld Misdaad Anoniem. Missie geslaagd dus. En als dikke kers op de taart kreeg onze aanpak de publieksprijs bij  de Galjaardprijs 2023 voor meest inspirerende publiekscommunicatie. Deze prijs werd uitgereikt door beroepsorganisatie Logeion. 

Lara

Meer weten over deze case?