Van bakkerijfabriek naar woonwijk

De vraag

Een nieuwe stadswijk biedt kansen voor Breda, maar heeft natuurlijk ook impact op omwonenden en bedrijven in de omgeving. De initiatiefnemers wilden daarom in gesprek met de verschillende belanghebbenden. Maar, het plan had begin 2022 nog geen naam. Connect kreeg de opdracht om allereerst een voorstel voor een passende projectnaam te doen. Vervolgens om een doordacht communicatie- en participatieplan te ontwikkelen en uit te voeren. Ons doel: mensen vroegtijdig meenemen en reacties ophalen zodat het gebiedsperspectief omgezet kon worden in een nóg beter plan voor de nieuwe wijk. Ook na de haalbaarheidsfase bleef Connect aangesloten en herijkten we het communicatie- en participatieplan voor de ontwerpfase van de nieuwe woonwijk. 

De aanpak

In een werksessie samen met de initiatiefnemers haalden we ingrediënten op voor een frisse en aantrekkelijke projectnaam. Na een creatieve vertaalslag, lanceerden we BREAD BREDA. Ook organiseerden we al vroeg een eerste informatiemarkt om mensen te informeren en de eerste reacties uit de omgeving te horen. Gebaseerd op deze reacties, de ambitie van de initiatiefnemers, een analyse van belanghebbenden en het gebruik van een segmentatiemodel ontwikkelden we vervolgens een plan met drie participatieniveaus:  

  • Informeren. We lanceerden een projectwebsite met de mogelijkheid om nieuwsbrieven te versturen. Om mensen in de buurt op de hoogte te brengen, ontwierpen we ook een groot informatiedoek op locatie.  
  • Raadplegen. We organiseerden een tweede informatiemarkt in de oude fabrieksbakkerij om in gesprek te gaan met mensen en hun reacties op de schetsen te horen. 
  • Adviseren. Met een kleine groep direct omwonenden organiseerden we bewonersavonden om op specifieke thema’s door te kunnen praten. Op hen heeft de ontwikkeling de grootste impact.  

Resultaat

Op basis van de inbreng tijdens het participatietraject hebben we tien thema’s gedefinieerd. De thema’s tekenden zich gedurende het proces steeds zichtbaarder af en zijn tussentijds telkens besproken en afgestemd met de initiatiefnemers, de stedenbouwkundige, landschapsarchitect en deskundigen op het gebied van milieu zodat ze – zo goed als mogelijk – verwerkt konden worden in de schetsen. In een volgende fase fungeren de thema’s als vertrekpunten die verder uitgewerkt worden. 

Alle ondernomen activiteiten en de opgehaalde inbreng verwerkten we in een participatieverslag dat voldoet aan de Bredase participatieleidraad. Het participatieverslag was een van de slotstukken van de haalbaarheidsfase, en werd als bijlage ingediend bij de ontwikkelingsvisie. 

Dominique

Meer weten over deze case?