De vraag
De gemeente Venlo wil het Kazernekwartier op de kaart zetten. Het nieuwe stadsdeel moet gaan leven en mensen moeten er niet alleen willen wonen, maar ook werken, ontspannen en samenzijn. De eerste vraag van de gemeente Venlo aan Connect was dan ook om een strategisch communicatieplan uit te werken. Een communicatief fundament waarbij de communicatie bijdraagt aan het versnellen van de ontwikkeling van het Kazernekwartier. De gemeente vroeg Connect dit samen met de betrokken partners uit te werken. De vraag ontwikkelde zich uiteindelijk tot een grotere vraag. Het uitwerken van een brandingplan en het nieuwgevormde communicatiekernteam bijstaan met raad en daad bij de uitrol van dat plan.
De aanpak
Elke vraag van de gemeente Venlo, elke fase van het project, vroeg om een andere aanpak:
- Het communicatief fundament is opgesteld aan de hand van een audit en diverse werksessies. Interviews met betrokkenen gaven een beter beeld bij de vraag en de behoefte. In werksessies op bestuurlijk niveau werkten we samen aan een gemeenschappelijk verhaal en een duidelijke ambitie voor het project. We legden de basis voor de communicatie met het merk- en projectverhaal, afspraken over de verschillende soorten communicatie, de inrichting en de organisatie van de communicatie en een tijdlijn met next steps.
- De volgende stap was het opstellen van het branding plan. Dat is dé manier om het Kazernekwartier op de kaart te zetten, zichtbaar te maken en te zorgen voor reuring. Ook hiervoor besloten we werksessies te houden, dit keer met de communicatieprofessionals van de initiatiefnemers. Zij zijn immers de personen die met de branding aan de slag gaan. Voortbouwend op de verhalen uit het communicatief fundament, bepaalden we de aanpak voor de branding. We kwamen we tot een basisboodschap, drie sporen om die boodschap tot leven te brengen en een tijdlijn met concrete acties.
- Tijd om alle plannen en strategieën werkelijkheid te maken! Samen met de gemeente Venlo startten we het nieuwe communicatiekernteam op waarin we de communicatieadviseurs en de betrokken omgevingsmanager bijstaan met raad en daad. Zo organiseerden we samen met de projectpartners een informatiemarkt voor geïnteresseerden, bouwen we aan een online branding aanpak en brengen we samen met de Kazernekwartiermakers, de ambassadeurs van het Kazernekwartier, de stadswijk tot leven.
Resultaat
Door de sterke communicatie en branding-activiteiten weten alle initiatiefnemers, partners en inwoners van Venlo (en daarbuiten) wat het Kazernekwartier is en wat het in de toekomst gaat zijn. Het klinkt misschien als een vanzelfsprekendheid dat de initiatiefnemers en partners eenzelfde beeld hebben van de ontwikkeling, maar dat is het niet. Het vraagt een gezamenlijke inspanning om tot een gedragen verhaal te komen. Hieraan liggen een drietal elementen ten grondslag. Een stevig communicatief fundament, gedegen interne- en externe communicatie en aandacht voor doorlopende branding.