blog

Connecters over kwaliteitsmanagement

Connect werkt voor projecten die er maatschappelijk toe doen. Of het nu een dijkversterking, de bouw van een hoogspanningsmast of de aanleg van een snelweg is: niet alleen de opdrachtgever, maar ook de ruime omgeving is in onze projecten klant bij Connect. Wij dragen hier dan ook een grote verantwoordelijkheid. De kwaliteit van onze dienstverlening heeft een grote impact en die willen we sterk bewaken. Het driekoppige team van kwaliteitscoördinatoren en de gestandaardiseerde Connect-Aanpak houden iedereen op koers. Maar kwaliteit is van alle Connecters dus in deze blog nemen zij je mee in hoe we aan kwaliteitsbewaking doen.

Wat is kwaliteit?

Kwaliteitsmanagement richt zich op de kwaliteit van een organisatie en haar dienstverlening, zowel intern als extern. Sluiten de projecten die we doen aan bij onze Connect-missie, om mensen en omgeving te verbinden? En doen we die projecten goed? Als we op die vragen volmondig ‘ja’ kunnen antwoorden, brengen we kwaliteit naar onze klanten. Maar ook interne processen en systemen worden regelmatig onder de loep genomen om te kijken waar het beter kan.

"Een stokpaardje uit de Connect-Aanpak is de verwachtingsbrief. Tijdens de opstartfase van een project maakt het projectteam samen met de klant een A4 om de verwachtingen van de klant en die van ons met elkaar te verbinden. Zo weet iedereen wat het streefdoel is.”

Gella Stulens, kwaliteitscoördinator en communicatieadviseur

Op de kwaliteitstrein

Kwaliteit leveren is niet alleen iets voor het management. Elke Connecter springt vanaf het prille begin mee op de kwaliteitstrein. De Connect-Aanpak houdt die trein op de rails. Dat is een digitale gids die je meeneemt doorheen elke stap van een project, van salesfase tot afronding, inclusief uitleg, voorbeelden en templates. 

“We organiseren regelmatig evaluatiemeetings met onze klanten. Zo ontdekken we wat goed en minder goed loopt, van de samenwerking tot het geleverd werk. Die lessons learned nemen we ook mee naar andere projecten.”

Carlo Poulissen, communicatieadviseur

Kwaliteit in de praktijk

Hoe gaat kwaliteit leveren er in de praktijk aan toe? Van voor de opstart van het project tot het nalezen van producties voor ze in druk gaan en een evaluatie bij afronding: in elke stap van een project jagen we kwaliteit na.

“Als grafisch ontwerpers komen we maandelijks samen in een creatieve meeting. We tonen producties waar we trots op zijn, delen opgedane kennis en helpen elkaar met complexe taken. Zo blijven we elkaar inspireren.”

Elke Castro, grafisch ontwerper

Teamwork makes the quality management work

Het team van kwaliteitscoördinatoren organiseert verschillende acties om kwaliteit onder de aandacht te houden bij alle Connecters. Zo nemen zij meermaals per jaar alle projecten onder de loep. Zit er ergens iets niet snor, dan geven zij de projectteams een spreekwoordelijke duw in rug. En ook de interne werking van het bureau wordt regelmatig geëvalueerd. In 2023 startten we o.a. met het OGSM-model om focus te houden binnen alle lopende interne projecten.

“Het kwaliteitsteam werpt regelmatig een kritische blik over de schouders van de Connecters. Zo houden we de zaag in de projecten scherp.”

Simone van Limpt, Kwaliteitscoördinator en communicatieadviseur

ISO als kroon op het werk

Onze inspanningen worden beloond. Sinds 2022 zijn wij de trotse eigenaar van het ISO 9001-certificaat, dé internationale norm voor kwaliteitsmanagement.

“Het ISO-certificaat bewijst zwart op wit dat we kwaliteit leveren. Het is een mooie waardering voor alle Connecters die kwaliteit dagelijks op hun agenda zetten en een aansporing om dat vooral ook te blijven doen.”

Anke De Winter, ISO-coördinator en management assistant

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Simone