blog

Framing in de praktijk: Elke schil maakt het verschil

Elk verhaal kan je op verschillende manieren vertellen. Het ‘frame’ dat je kiest, bepaalt hoe de boodschap bij jouw doelgroep binnenkomt. En dat kan grote gevolgen hebben. Hoe framing concreet in zijn werk gaat? We doken in het Connect-archief voor een verhaal over aardappelschillen, wentelteefjes en gele zakken.

Het probleem?

Brood van enkele dagen oud, aardappelschillen, restjes pasta of rijst ... In veel keukens belanden ze in de huisvuilzak. De afvalwagen brengt de zakken naar de verbrandingsoven, waar de etensresten in rook opgaan. Allemaal nuttige grondstoffen die verloren gaan. Afvalintercommunale Limburg.net wil daar wat aan doen. Met communicatie als wapen lopen ze voorop in de strijd tegen afval.

Wat we konden doen ...

is blijven hameren op sorteren, sorteren en sorteren. Zorg ervoor dat je afval in de juiste zak of bak terechtkomt, zodat het ten minste op de correcte manier verwerkt kan worden. Maar hoe goed je ook sorteert, afval blijft afval. En hoe minder afval, hoe beter.

Afval wordt een ingrediënt. Dat is wat een frame kan doen.

Ann Opsomer, Senior Communicatieadviseur

Maar we kozen ervoor ...

om te benadrukken hoe kostbaar etensresten wel niet zijn. Voor de creatieve keukenprins of -prinses zijn het vaak nuttige ingrediënten. Aardappelschillen? In de oven met wat paprikapoeder en je tovert krokante chips op tafel. De groene blaadjes van radijzen? Perfect voor een salade. En wentelteefjes lust iedereen.

Ook etensresten die je niet kan hergebruiken in de keuken, zijn te waardevol voor de verbrandingsoven. Sinds 2022 haalt Limburg.net keukenafval op als een aparte afvalsoort. Etensresten worden niet verbrand, maar gaan naar een speciale centrale waar er biogas van wordt gemaakt: een nuttige brandstof voor auto’s, verwarming of om elektriciteit op te wekken.

Het resultaat

‘Elke schil maakt het verschil’ was de slogan van Afvalvrij mei 2022, de jaarlijkse afvalkruistocht van Limburg.net. Dit jaar was voedselverspilling de belangrijkste vijand. Met komiek Erhan Demirci als peter, handenvol recepten en tips en een echte zero-waste-chef proberen we stap voor stap het afvalgedrag van de Limburger te veranderen.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.