blog

Groeten uit 2040: adviseur Mauranne ziet de toekomst van de mobiliteit vandaag al

SmartwayZ.NL is het innovatieve mobiliteitsprogramma dat Zuid-Nederland nu en in de toekomst bereikbaar moet houden. Liefst 150 partners - overheden, kennisinstellingen, bedrijven – willen samen het slimste mobiliteitssysteem van Nederland realiseren. Connect-adviseur Mauranne was drie jaar geleden al aan de slag voor SmartwayZ.NL en nu is ze in een andere rol aan boord om de torenhoge ambities mee waar te maken.

Een innovatiestrook op de snelweg als testlocatie voor duurzame wegenbouw, digitalisering in de logistiek, bouwhubs als verzamellocatie van materialen in steden om de bouwlogistiek efficiënter en duurzamer te regelen, het matchen van mobility startups met launching customers ... Het zijn maar enkele innovaties waaraan SmartwayZ.NL meewerkt. Mauranne werkte in 2018 en 2019 al een tijdje voor SmartwayZ.NL. Na twee jaar aan verschillende andere projecten werken, is ze sinds april 2021 teruggekeerd. “Het voelt toch een beetje als thuiskomen. Het is een voordeel dat ik het project, een groot deel van de partners en de ambities al ken. Ook al is er in de afgelopen jaren veel veranderd in het mobiliteitsprogramma. Ik vind het fijn dat ik me er nu weer volledig in kan verdiepen.”

“Mijn rol is wel geëvolueerd sinds ik de eerste keer aan de slag was bij SmartwayZ.NL. Toen was ik nog junior adviseur en werkte ik vooral uitvoerend. Nu denk ik meer strategisch mee. Ik zit bijvoorbeeld aan tafel bij het team dat zich bezighoudt met innovatie en ontwikkeling, en ben vanaf de start betrokken bij een campagne die de nieuwe strategische koers en governance van het programma in beeld brengt. Dankzij SmartwayZ.NL kan ik een breed netwerk opbouwen van partners, die allemaal vanuit hun eigen visie en hun eigen insteek met mobiliteit, onderzoek en ontwikkeling bezig zijn. Het is spannend, vaak ook best ingewikkeld, maar ook heel boeiend en uitdagend om al die visies en insteken communicatief te maken.”

Eén project, 150 partners

“SmartwayZ.NL is niet het enige project waaraan ik bij Connect werk, maar ik ben er toch iets meer dan de helft van mijn werkweek mee bezig. Ik voel me ook geen externe communicatieadviseur. Ik maak echt deel uit van het team en van het programma. Met ons vijfkoppig communicatieteam werken we campagnes uit (zowel online als offline), we verzorgen de interne communicatie om alle partners op één lijn te krijgen. Denk aan events, nieuwsbrieven en een podcast. We begeleiden ook de persmomenten voor de verschillende projecten. Daarin maken we de partners zichtbaar, we laten hun experts aan het woord en brengen hen in beeld. Het is belangrijk dat de communicatie tweerichtingsverkeer is.”

“Een netwerkprogramma met 150 verschillende partners is natuurlijk complex. Dat vraagt om heel veel afstemming. Wij werken vooral samen met de communicatieadviseurs van al die partijen, maar ook met de projectleiders. Er is veel overleg en die samenwerking verloopt eigenlijk heel vlot. Veel vlotter dan je misschien zou verwachten van zo’n grote en diverse groep aan stakeholders.”

Hardnekkige oude gewoontes

“Het boeiende aan een programma als SmartwayZ.NL is dat het de hele tijd evolueert. Het bestaat al vijf jaar, maar het is adaptief. De samenleving staat niet stil, de technologische innovaties volgen elkaar razendsnel op. Zo’n programma moet zich dan ook geregeld aanpassen aan al die evoluties. We hebben net een campagne gelanceerd om de nieuwe strategische koers in de verf te zetten. ‘Groeten uit 2040: de toekomst van de mobiliteit begint nu’, dat is de rode draad. Als we de mobiliteit in 2040 anders willen (en moeten!) organiseren, dan moeten we daar vandaag mee beginnen. En dat doet SmartwayZ.NL natuurlijk al volop.”

“De coronacrisis heeft de nood aan verandering aangetoond, maar heeft tegelijkertijd bewezen dat oude gewoontes bijzonder hardnekkig kunnen zijn. De files zijn alweer even lang als voor de lockdowns. Om de mobiliteitstransitie te kunnen versnellen – om even een jeukwoord te gebruiken –moeten we eerst die structurele gedragsverandering tussen de oren van alle reizigers en de partners in het netwerk krijgen. De partners moeten zich daar samen hard voor maken. We willen hen daarbij helpen, door op zoek te gaan naar wat er voor hen nog ontbreekt en wat zij nog nodig hebben.”

Vergeet de zelfrijdende auto’s en de vliegende treinen

Mauranne moet niet lang nadenken over wat ze nu het fijnste vindt aan haar opdracht bij SmartwayZ.NL. “Ik zit op een van de eerste rijen van belangrijke nieuwe innovaties. Ik hoor en zie dingen ontstaan die onze mobiliteit op korte en lange termijn kunnen verbeteren. Dat levert fijne onderwerpen op om ’s avonds aan de keukentafel over te vertellen. Want ze raken ons uiteindelijk allemaal!”

“Ik ben zo’n twee jaar weggeweest bij SmartwayZ.NL, maar het is indrukwekkend hoe snel nieuwe innovaties opduiken. Vorige keer stonden er nog bijna geen slimme verkeerslichten in het straatbeeld. Vandaag staan er bijna 200 in Zuid-Nederland (ten opzichte van 850 in heel Nederland) en zijn er volop proefprojecten aan de gang waarbij de lichten altijd op groen springen voor hulp- en nooddiensten.”

“Een andere innovatie die is gegroeid uit SmartwayZ.NL meet via sensoren in het wegdek de bandenspanning van vrachtwagens die voorbijrijden. De chauffeurs krijgen via een app melding over de afwijking op hun telefoon. Onderzoek toont aan dat heel wat ongevallen met vrachtwagens te wijten zijn aan een te lage bandenspanning, met klapbanden en lekke banden tot gevolg. Dankzij die innovatieve oplossing hoeven vrachtwagenbestuurders niet eens te stoppen om hun bandenspanning te meten, neemt de bewustwording toe en verbetert de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer.”

“Ik kan blijven vertellen en nog veel voorbeelden opnoemen, maar alles staat heel mooi in de kijker op www.smartwayz.nl. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort oplossingen de toekomst zijn: de mobiliteit van mensen is straks echt anders, zonder dat ze aan gebruiksgemak moeten inboeten. De mobiliteit van de toekomst is geen futuristisch ver-van-mijn-bed-verhaal van zelfrijdende auto’s en vliegende treinen. Het verhaal wordt vandaag al volop geschreven.”

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Mauranne