blog

Moeten we wachten tot het water écht op is?

In Nederland en België hebben we momenteel te maken met feitelijke watertekorten. De aanhoudende droogte is zo ernstig dat landelijke teams maatregelen nemen om het schaarse water te verdelen. Tegelijkertijd blijft er nog gewoon water uit de kraan komen en wordt alleen geadviseerd om “goed na te denken of je je auto moet wassen”. Moeten we wachten tot het water écht op is of kan communicatie hier een belangrijke rol spelen? Connect werkt voor een aantal waterprojecten aan draagvlakcommunicatie.

Twee kanten van dezelfde medaille

Het veranderende klimaat maakt dat we twee kanten van dezelfde medaille kennen. Waar we nu te maken hebben met extreme droogte, werden we vorig jaar verrast door extreme regenval in delen van Nederland, België en Duitsland. Ook is het trauma van 1953 nog altijd springlevend. Bij de mensen die de watersnoodramp zelf hebben meegemaakt, maar ook bij hun kinderen die zijn opgegroeid met de verhalen. We moesten altijd water tegenhouden met dijken en zo snel mogelijk afvoeren richting de Noordzee. Nu dringt het besef dat we ook water met open armen moeten ontvangen en zo veel mogelijk bij ons houden.

Nieuwe normaal

Hele generaties zijn opgegroeid met het idee dat te véél water de grote bedreiging is. Nu blijkt dat te wéinig water haast een even grote bedreiging is. Twee bedreigingen die elkaar dus continu kunnen afwisselen. Het is helaas ons nieuwe normaal geworden.

Veilig water in balans

Een aantal van onze klanten, zoals Waterschap Limburg en de provincie Noord-Brabant, zet zich dagelijks in om hier goed mee om te gaan. Denk aan het versterken van dijken om beter beschermd te zijn tegen hoogwater, het uitbreiden van rivierbedden zodat water zich beter kan verspreiden en het in balans houden van de watervoorraad. Maar ook door water op te vangen in regentonnen, integrale samenwerkingen voor de droogteproblematiek op te zetten en samen met de omgeving te kijken hoe ze water in balans kunnen houden. Veilig water in balans is dus hét nieuwe motto geworden. Hoe krijg je mensen mee in dit verhaal?

Watercommunicatie

Bij Connect helpen we met bewustwording en draagvlakcommunicatie. Zo werkten we voor de provincie Noord-Brabant mee aan de campagne #elkedruppeltelt. Het principe is eenvoudig: we lieten burgers, bedrijven en verenigingen zelf innovatieve ideeën delen om water te besparen of te hergebruiken. Geen opgestoken vingertje, maar positieve inspiratie. Van douche-eendjes die helpen om korter te douchen tot de planten in je tuin wekelijks in plaats van dagelijks te sproeien. Voor Waterschap Limburg begonnen we de reeks ‘Verhalen achter de dijk’. In deze reeks geven we mensen die de directe gevolgen van dijkversterkingen ondervinden een gezicht. Ook komen mensen aan het woord die op een andere manier betrokken zijn. Met storytelling vanuit deze verschillende invalshoeken maken we omwonenden bewust van de noodzaak van dijkversterkingen en wat er allemaal bij komt kijken.

Winst halen met nietsdoen

Een inspirerend voorbeeld voor ons uit België was de campagne ‘Maai Mei Niet’. Mensen werden opgeroepen om de biodiversiteit een impuls te geven door een maand lang het gras in hun tuin te laten groeien. Ook lokale besturen deden mee. Al dat nietsdoen leverde elke dag eten op voor meer dan 5 miljoen bijen. Dat kan je ook met water doen. X liter water bespaard. X zwembaden. X regendagen. Dat ene cijfer maakt een complexe uitdaging in één klap tastbaar en concreet. Het inspireert deelnemers om volgend jaar nog meer te doen. Of, als dat beter is voor de planeet, nog minder.

De verwachting is dat het volgende week weer gaat regenen. Hopelijk genoeg zodat ons een keiharde wake-up call bespaard blijft. Maar: niets is zo onvoorspelbaar als het weer. Wat we wel voorspelbaar kunnen maken, is communicatie over water. Zodat te veel of te weinig water top of mind blijft bij inwoners en ze zich samen met onze klanten hiervoor weerbaar maken.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.