Intensieve werf- en stakeholdercommunicatie voor A2-tunnel Maastricht

Na meer dan vijf jaar hard werk werd eind 2016 de Koning Willem-Alexandertunnel in gebruik genomen. Een ware mijlpaal voor het project A2 Maastricht. Al het doorgaand verkeer gaat voortaan ondergronds dankzij de tunnel. Bovengronds wordt de Groene Loper aangelegd: een levensader die wijken opnieuw met elkaar verbindt. Connect begeleidde van 2011 tot 2019 de communicatie van het project.

Vraag

De uitdaging was enorm: ervoor zorgen dat Maastricht en omgeving bereid waren om 6 jaar lang door het stof te gaan. Door de werken ontstond een bouwput van meer dan 2 kilometer lang, letterlijk in de voortuinen van de Maastrichtenaars. Hoe maak je de omgeving klaar voor de werf van de eeuw? En hoe maak je van stakeholders ambassadeurs?   

Aanpak

Connect organiseerde de communicatiestructuur en bepaalde de strategische krijtlijnen voor doelgroepen, boodschappen en middelen. Sleutelbegrippen hierbij waren authenticiteit van boodschap en boodschapper, een structurele samenwerking met regionale media en intensieve persoonlijke contacten met de omliggende wijken. Daarbij werkten Connect-medewerkers ter plaatse bij het communicatieteam van het projectbureau.

Resultaat

Het intensieve communicatietraject zorgde voor begrip, waardering en zelfs trots bij de Maastrichtenaar. De tunnel werd in gebruik genomen op exact de vooropgestelde datum. De ingebruikname was internationaal nieuws.

Facts & Figures

  • Het project kreeg meer dan 120.000 bezoekers over de vloer tijdens rondleidingen en publieksmomenten
  • De uitzending ‘Via Maastricht’ op de regionale zender L1 had wekelijks gemiddeld 77.308 kijkers.
  • De website www.a2maastricht.nl had 957.775 unieke bezoekers tussen 2011 en 2017.

Het intensieve communicatietraject zorgde voor begrip, waardering en zelfs trots bij de Maastrichtenaar.

Pieter Vanheeswijck, Senior Communicatieadviseur bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Bart

cases

20% minder CO2 samen met alle Vilvoordenaren
Case

20% minder CO2 samen met alle Vilvoordenaren

Stad Vilvoorde

Herpositionering van City2, het grootste winkelcentrum in Brussel
Case

Herpositionering van City2, het grootste winkelcentrum in Brussel

AG Real Estate

Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren
Case

Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren

De Chocoladefabriek