nieuwsbericht

Connect won de Galjaardprijs!

dinsdag 18 oktober 2022

Op 3 november werd de Galjaardprijs van beroepsorganisatie Logeion voor de meest inspirerende publiekscommunicatie uitgereikt. Met Brabant Onder De Radar, een tv-serie over ondermijning in samenwerking met provincie Noord-Brabant, Omroep Brabant en Framefreaks, stond Connect in de finale. En wij mochten naar huis met de publiekprijs!

"Ik ben heel trots! Deze publieksprijs is de kers op de taart van een fantastisch inspirerend project. Brabant Onder De Radar stond volledig in het teken van integraal samenwerken. Tegen ondermijnende drugscriminaliteit, én in de uitrol van onze communicatieaanpak. Het feit dat we met alle partners samen deze prijs gewonnen hebben, is het beste bewijs dat je samen verder geraakt."

Lara Rogiers, projectleider Connect

  

Brabant loopt voorop in de integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit, maar is ook dé provincie waar het gebeurt. Drugsafvaldumpingen, het oprollen van hennepkwekerijen en drugslabs, cocaïnevangsten in havens, bedreiging van bestuurders: de provincie komt hiermee regelmatig in het nieuws. Het Brabantse provinciebestuur voert elke dag schouder aan schouder met haar partners de strijd tegen ondermijning, met resultaat. Daarom draaiden we communicatie het verhaal om: in plaats van uit te gaan van de onveilige situaties, staat de positieve kant centraal. Wat doet de provincie om Brabant veiliger te maken? Hoe prikkel je een regio waar ‘veural nie kletsen’ de norm is? En wat kan de Brabander zelf doen?

Partneraanpak

De primaire rol van de provincie is om te verbinden. Ons doel was dan om de betrokken partners die dagelijks met ondermijning te maken hebben, in hun kracht te zetten. Daarom hebben we de belangrijke (veiligheids)partners vanaf de start van het project betrokken.

Door partners op de juiste manier te faciliteren en betrokken te houden bij het project, maakten we de serie inhoudelijk sterk én konden we samen impactvol communiceren. Zo investeerden we in gezamenlijke brainstormsessies, uitgebreide communicatietoolkits, periodieke mailings en een première waarbij partners elkaar fysiek konden ontmoeten.

Publiekscommunicatie

Dankzij een doordachte communicatieaanpak was er nog voordat de eerste aflevering werd uitgezonden veel (nationale) persaandacht. Ook maakten we voor iedere aflevering een trailer en visuals van de geïnterviewden. Deze konden vervolgens breed ingezet worden voor de communicatie. Dankzij de goede samenwerking met partners zoals politie, de veiligheidsregio, waterschappen en betrokken gemeenten, was er een grote communicatieslagkracht.

Over de serie

Met Connect begeleidden we zowel het productieproces als de communicatie naar de partners en het publiek. We wilden een serie maken die kijkers op het puntje van hun stoel laat zitten, die onderzoekt wat er speelt in Brabant én hoe iedere Brabander mee kan strijden tegen ondermijning. Ondermijning is dichterbij dan je denkt, en raakt ons allemaal.

Er zijn in het totaal zeven afleveringen uitgezonden met elk een eigen thema: synthetische drugs, hennep, kritische sectoren, witwassen, intimidatie en bedreiging, drugsafvaldumpingen en integrale aanpak.

Resultaten

  • 7 afleveringen
  • Samengewerkt met 17 partners en 56 Brabantse gemeenten
  • +50 aanwezigen op interne première
  • 2 communicatie toolkits voor partners
  • 380.000 unieke kijkers in het totaal
  • Meer dan 245 berichten op sociale media
  • 25% meer meldingen bij Meld Misdaad Anoniem

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Lara

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Nieuwsbericht

Hoe bouw je een windpark?

Nieuwsbericht

Hoe Limburg.net communicatie inzet voor het klimaat

Nieuwsbericht

NL vs. BE: 6 nieuwe Connecters nemen het tegen elkaar op