nieuwsbericht

Ontwikkelingen in het toerisme die jouw regiomarketing beïnvloeden

dinsdag 11 februari 2020

Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw regio of stad bezoeken, ze vaker terugkomen en de ervaring krijgen die ze willen? Het antwoord op die vragen hangt sterk samen met de ontwikkelingen die je momenteel in het toerisme ziet. Ook binnen het toerisme moet je immers meegaan met de tijd. Communicatieadviseur Lydia Manusama, die veel ervaring heeft met regiomarketing voor de Zuiderwaterlinie Noord-Brabant, zet de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rijtje.

Bewuster reizen

Ook in 2020 gaan mensen steeds bewuster om met de manier waarop ze reizen en waar ze naartoe gaan. Dit ligt in het verlengde van de opkomst van steeds meer klimaatbewustzijn bijvoorbeeld. In het toerisme zie je dat terug op de volgende manier.

Duurzaamheid voorop

Het is en blijft een thema in 2020: duurzaamheid. En dat zien we terug op verschillende vlakken. Mensen kiezen er bijvoorbeeld steeds vaker voor om met het openbaar vervoer te reizen in plaats van met het vliegtuig. We denken beter na over welke producten we aanschaffen of waar en hoe we op vakantie gaan. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Toch is deze ontwikkeling iets om rekening mee te houden als je je bezighoudt met regiomarketing.

Hoe? Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van duurzame materialen voor je promotiemateriaal in plaats van papieren folders, het gebruik van apps of het promoten van openbaar vervoer om naar de stad of regio te komen. Kortom, denk goed na over de impact die je communicatiemiddelen en -uitingen op het milieu hebben.

Overtoerisme

In het verlengde van de bovenstaande ontwikkeling ligt het overtoerisme. Of nou ja, overtoerisme tegengaan. Steeds meer bestemmingen ervaren de negatieve effecten van te veel toeristen en de disbalans die daardoor ontstaat in steden en bij toeristische trekpleisters. Zo komen iedere dag volle bussen met toeristen aan in bijvoorbeeld Kinderdijk of Giethoorn en puilt de dam in Amsterdam uit van toeristen maar zie je weinig mensen bij een fort in het Brabantse Geertruidenberg. Deze stroom van toeristen neemt veel weg van de magie die bestemmingen kunnen hebben.

En de toeristen? Ook zij ervaren de negatieve effecten van het overtoerisme. Het is immers geen pretje om uren in de rij te staan bij een museum, file te rijden naar een stad of over koppen te moeten lopen als je een stad bezoekt. De ontwikkeling die daarmee gepaard gaat? De groeiende behoefte aan het ontdekken van plekken waar het niet te druk is; behoefte aan onontdekte parels.

Waar moet je als communicatieprofessional rekening mee houden? Focus op het onder de aandacht brengen van minder drukbezochte plekken. En als je dan toch een regio, stad of trekpleister onder de aandacht moet brengen waar het druk is, focus dan op het spreiden van toeristen/bezoektijden. Geef bijvoorbeeld tips mee over wat de beste tijd is om een plek te bezoeken.

Beleving centraal  

Al in de jaren tachtig is het hebben van een ‘beleving’ key voor veel mensen. In 2020 is dat niet anders. Mensen zijn op zoek naar een belevenis, een totaalervaring. Dus niet alleen een plek bezoeken om die plek te bezoeken, maar wat is het verhaal van die plek? Kan je er meer dingen doen? Zorg er in je communicatie-uitingen voor dat je een totaalbelevenis aanbiedt en het verhaal van die plek of regio vertelt. Probeer daarnaast echt in de huid van te kruipen van de bezoeker. Is er horeca aanwezig? Is er voor kinderen wat te doen?

Focus op Instagram

En hoe zit het met de ontwikkelingen op het gebied van social media? Dat je aanwezig moet zijn op verschillende kanalen is niets nieuws. Wat wel nieuw is, is dat de inzet van Instagram steeds belangrijker is. Het social mediaplatform timmert al jaren aan de digitale weg. Het is bij uitstek het social mediakanaal waarmee je je bezoekers kan triggeren om naar je regio te gaan. Er zitten in Nederland alleen al meer dan 5 miljoen gebruikers op Instagram. Gemiddeld besteden mensen dagelijks 1,5 uur op dit medium en de verwachting is dat dit steeds meer zal worden. Met deze groeiende community is het dus een kans om je regio, stad of bestemming (nog beter) op de kaart te zetten.

Belangrijk is wel om je te realiseren dat contentcreatie op Instagram de nodige inspanning vraagt, wil je de aandacht van je volgers kunnen vasthouden. Lukraak ‘mooi plaatjes’ delen is niet genoeg om mensen te verleiden je te volgen én uiteindelijk naar je regio of stad te gaan. Zorg dus voor een duidelijke contentstrategie.


Nieuwsgierig naar de projecten die Connect heeft gerealiseerd rond toerisme en regiomarketing? Lees meer over de Zuiderwaterlinie van Lydia of bekijk de pagina met onze cases.


Door

Lydia Manusama Communications Advisor
lydia.manusama@connect-nederland.nl

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

De positie van communicatie: de strijd is nog niet gestreden

Nieuwsbericht

Mobiliteit anno 2019: vijf veranderingen door smart mobility

Nieuwsbericht

Connect op zoek naar verbinding