nieuwsbericht

Participeren in tijden van Corona

donderdag 23 april 2020

11 maart, 22u15. Met een laatste infomarkt in de evenementenhal van Zonhoven sloten we een succesvolle serie van 5 infomarkten rondom Noord-Zuid Limburg af. We bereikten 650 mensen fysiek, via onze online kanalen waren het er enkele duizenden. Als stakeholdermanager was ik opgelucht dat we nog vlak voor de lockdown met de bevolking grondig in gesprek konden gaan. Tegelijkertijd stelde ik me de vraag: hoe gaan we dit in hemelsnaam de komende maanden aanpakken?

Het was de laatste fysieke infomarkt in maanden, en misschien nog wel langer. We doen met Connect heel wat communicatie rondom grote projecten in de openbare ruimte. De Noord Zuid verbinding tussen Hasselt en het noorden van Belgisch Limburg is er daar één van. Projecten met een integrale aanpak die duurzaam en toekomstbestendig zijn. En waarvoor een lange adem nodig is. Participatie en communicatie, offline en online gaan dan hand in hand.

 Mijn persoonlijke ervaring? Een eerlijk gesprek met ruimte voor interactie werkt. Want elke stakeholder wil graag een antwoord op zijn vraag. Wat betekent dit project voor mij persoonlijk? Zeker in complexe trajecten is het belangrijk om het verhaal toegankelijk en persoonlijk te kunnen toelichten. In alle transparantie bouw ik dan aan de relatie en investeer ik in een positieve betrokkenheid van mensen bij het project. 

Experimenteren

Sinds die laatste infomarkt in Zonhoven ziet de wereld er intussen heel anders uit. Ook mijn dagelijks werk is drastisch veranderd. Experimenteren met nieuwe online tools, brainstorms en overleg met stakeholders en collega’s van achter de keukentafel. Door vallen en opstaan merk ik in de praktijk wat wel en niet werkt. Dat vraagt van mij, maar zeker ook van stakeholders, naast een portie geduld ook digitale vaardigheden om aan online participatie te kunnen doen. Het is in rap tempo leren en wennen aan de nieuwe manier van werken. Soms maken de digitale middelen het gesprek makkelijker, maar soms is er ook pleinvrees. Verandering zorgt ook hier voor onzekerheid.  

Door Corona zijn veel mensen aan huis gebonden. We hebben nu wel tijd en behoefte om te participeren en aan online interactie te doen. Een nieuw gevoel van samenhorigheid als afwisseling voor het blijf-in-uw-kot mantra. En het ziet er niet naar uit dat we terug gaan keren naar de tijd voor corona.

Meer participatie van jongeren

Mijn leertips uit deze crisis? Wees niet bang om te experimenteren met nieuwe vormen van cocreatie en participatie. Daarvoor is lef en een investering nodig. Wellicht bereiken we met innovatieve participatietools ook juist jongere stakeholders. De mensen die we niet zo gemakkelijk bereiken met een traditionele infomarkt. Mensen die de hinder maar ook de resultaten van onze projecten in de toekomst ten volle gaan meemaken. Tot slot: zet in een mix van combinatie van online en offline participatie en communicatietools in voor een groot, representatief en divers bereik van je stakeholders. Laten we de kansen die de crisis ook met zich meebrengt omarmen. Op naar nog meer interactie en betrokkenheid! 

 Door:

Mieke Bex
Participatie- en stakeholdermanager

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Opinie: Waarom de communicatieprofessional onmisbaar wordt in elk project

Nieuwsbericht

Van Nederland naar België en weer terug

Nieuwsbericht

CONNECTen in Brussel