nieuwsbericht

Stoefen!

dinsdag 22 oktober 2019

“Welkom in de familie!” Met deze woorden verwelkomden meerdere nieuwe collega’s mij de afgelopen weken. Een warm welkom, en dat is erg prettig. Want als nieuweling sta je daar toch wat onwennig. Vol verwachtingen over je nieuwe baan, maar in het volle besef dat je alle geschreven en ongeschreven regels nog moet ontdekken. En zoals ik al snel merkte, heeft de Connect-familie sterke gebruiken.

Eerst dacht ik dat ik het niet goed had verstaan. Of dat het lag aan de Vlaams-Nederlandse taalbarrière. Maar al snel kreeg ik in de gaten dat er een waar Connect-vocabulaire bestaat. Zo is er de LUDO-award. Dat is een prijs voor de beste nota volgens het LUDO-principe. Dat slaat dan weer op de criteria Leesbaar, Uitzonderlijk, Doelgericht en Onderscheidend. Ook worden er zogenoemde challenge meetings gehouden om elkaars plannen aan te scherpen. En soms krijg je een uitnodiging voor een breinlabo, een soort creatieve snelkookpansessie om gebruik te maken van de aanwezige denkkracht.

Op het familiefeest…

Ik mocht gelijk al eens aanschuiven bij zo’n breinlabo. In hoog tempo raasden verschillende vragen voorbij. Als opwarmertje kregen we de vraag gesteld over welke eigenschappen van je collega’s je op een familiefeest zou stoefen. Nadat ik begreep dat ‘stoefen’ het Vlaamse equivalent is voor het Nederlandse ‘opscheppen’, luisterde ik naar de zelfbenoemde kwaliteiten van mijn kersverse collega’s. Heel bescheiden en zacht kwam het op gang: hardwerkend, grote vakkennis, no-nonsens, proactief, de klant boven alles stellend, perfectionistisch, altijd bereid tot die extra stap, ware teamspelers. Nou, dat was pas écht een warm welkom, want zo ongeveer mijn hele wensenlijst van een ideale collega kwam voorbij.

De modellen vliegen je om de oren

En dan de modellen. Nog nooit heb ik – tijdens welke studie, opleiding, training of wat dan ook – zo veel verschillende theoretische modellen gezien als de afgelopen weken. Om van te smullen! Soms generiek, soms op maat gemaakt voor een specifieke uitdaging van een klant. Dat klinkt theoretisch, maar ze dienen juist een praktisch doel: handvaten bieden om communicatie zo in te zetten dat het in de praktijk helpt om impact te maken.

Volgend weekend heb ik dus een familieweekend gepland staan. Ongetwijfeld wordt daar gevraagd naar mijn nieuwe baan. Mijn reactie? Ik zou zo maar eens kunnen gaan ‘stoefen’. Bijvoorbeeld dat ik hele hoge verwachtingen had, en dat die wel eens zouden kunnen uitkomen…


Eefje Rolsma

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Connect on the road

Nieuwsbericht

Opinie: Waarom de communicatieprofessional onmisbaar wordt in elk project

Nieuwsbericht

Slimme mobiliteit in België: pleidooi voor een overkoepelend strategisch kader