nieuwsbericht

Wat als je communicatie het noorden kwijt is?

dinsdag 22 oktober 2019

Als je communiceert zonder strategie, ben je na verloop van tijd de weg kwijt. Het overkomt elke organisatie of ieder bedrijf: volop communiceren zonder te weten in welke richting het gaat. Of geconfronteerd worden met interne discussies, keuzestress en stilstand. Connect ontwikkelde een strategisch kompas dat communicatieprofessionals in drie stappen helpt om gerichte keuzes te maken en doelgericht te communiceren.

Waarom een kompas?

Als je dagelijks met vragen worstelt zoals over het al dan niet communiceren van thema’s, of je organisatie weet niet welke prioriteiten er gelegd moeten worden, dan ben je hoogstwaarschijnlijk de richting kwijt. Een kompas kan dan soelaas brengen.

Stap 1: bepaal de windrichtingen

Cruciaal bij een kompas zijn de windrichtingen. Het gaat om twee parameters die aangeven op welke kruispunten je keuzes gaat maken, zoals betrokkenheid en focus. Met de eerste geef je aan of je als organisatie al dan niet betrokken bent: subsidiëren wij dit project? Zijn we raadgevende partner? Indien ja, dan ben je betrokken. De tweede parameter dwingt je keuzes te maken, 2 à 3 thema’s die je de komende maanden proactief naar voren schuift. Wil je als schepen van Onderwijs maximaal inzetten op verkeerseducatie in het basisonderwijs, dan is dit je focusthema. Je merkt het al: met twee assen die elkaar kruisen, krijg je vier verschillende velden. Die zijn belangrijk voor de volgende stap: de communicatiekracht.

Stap 2: kies de communicatiekracht

Als je beide parameters in elkaar schuift, krijg je het kompas. Door je thema te plaatsen in het kompas bepaal je de communicatiekracht. Volle communicatiekracht gaat naar projecten die binnen je focus liggen én waarbij je sterk betrokken bent. In het onderwijs-voorbeeld van zonet: geef volle communicatiekracht aan verkeerseducatieprogramma’s die je zelf financiert. Daarnaast zijn er zaken die opduiken binnen je focus, maar waar je niet bij betrokken bent. Dit zijn projecten die je sympathie wegdragen en je communicatie is dan ook navenant. En eigenlijk krijg je zo vier communicatiekrachtvelden met telkens een verschil in hoe je communiceert. Dan komt stap 3.

Stap 3: zet de actie in en bereik het doel

Eens je de communicatiekracht kent, ga je over tot de actie. Afhankelijk van de communicatiekracht varieer je tussen een informatief bericht op de website zetten tot een uitgewerkte communicatiecampagne met meerdere acties. Van vlogs, veldbezoeken, persmomenten, een opiniestuk, Facebookberichten … Het gamma is breed. De tijdspanne ook. Het moet niet allemaal op één dag gebeuren, maar je kan het spreiden over enkele weken of maanden. Belangrijk is dat je als communicatieprofessional op deze manier gestructureerd nadenkt over welk project de meeste aandacht moet krijgen in je communicatiestrategie. Zo voorkom je dat je uiteindelijk meer resources aan het inzetten bent op projecten die eigenlijk niet in je focus liggen dan op projecten die dat wel zijn.

Rust en focus helpen je vooruit

Doordat je van in het begin duidelijkheid schept over wat je strategie is en op welke manier die bepaald is, krijgt je organisatie rust en focus. Als je dit ook gaat plannen door het op een tijdslijn uit te zetten, manage je de verwachtingen. Jijzelf en je organisatie zijn op de hoogte van wat eraan komt, welke acties er worden ingezet en waar er eventueel gaten zitten die nog opgevuld moeten worden. Zo kan je met een gerust gemoed op communicatiereis vertrekken. Met een goedwerkend kompas kom je steeds op je bestemming terecht.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Stoefen!

Nieuwsbericht

Een dubbele aanwinst voor het Connectteam: Dominique en Gella

Nieuwsbericht

Connect drie jaar langer communicatiepartner voor hoogspanningsnetbeheerder Elia