blog

Framing in de praktijk: Lezen met de juiste bril

Elk verhaal kan je op verschillende manieren vertellen. Het ‘frame’ dat je kiest, bepaalt hoe de boodschap bij jouw doelgroep binnenkomt. En dat kan grote gevolgen hebben.

Het is maar hoe je ernaar kijkt

Het gedrag van je doelgroep veranderen: als communicatieprofessionals schrijven we er talloze plannen en strategieën over. Doorspekt met ijzersterke argumenten, strakke folders en flitsende acties. Ondanks al die munitie blijft het lastig om iemands houding ten opzichte van je product of project te veranderen.



Framing kan daarbij een handje helpen. Met de juiste woorden en elementen in de spotlight, beïnvloed je de manier waarop luisteraars of lezers jouw boodschap binnenkrijgen. Aan de boodschap verander je niets, maar je kiest de bril waarmee ze naar een situatie, product of probleem kijken. Met jouw handgemaakte bril op de neus zien ze sommige zaken haarscherp, terwijl andere vervagen.

Een frame is meer dan een glimmende verpakking.

Daniëlle van Vuuren, Senior Communicatieadviseur

Kiezen en mixen

Door je verhaal te framen, stuur je jouw doelgroep naar wat jij wilt dat ze zien. Dat vraagt om bewuste keuzes. Een geslaagd frame sluit aan op de waarden van je publiek en bevat woorden en beelden die de juiste associaties oproepen. Pas als je de juiste ingrediënten kiest en ze goed weet te mixen, krijgt jouw boodschap de verleidingskracht die ze nodig heeft. Daarna is het een kwestie van het frame consequent te gebruiken in al je communicatie: herhalen, herhalen en herhalen.

Meer framingverhalen recht uit de communicatiepraktijk?

Hier lees je meer over steenuilen, hier over bedrijventerreinen en hier over keukenafval.

Drie Connect-tips

Om af te sluiten: drie concrete tips voor wie zelf een frame wil knutselen.

  1. Een frame is meer dan een glimmende verpakking. Om je frame te doen slagen, moet je ook waarmaken wat je vertelt. Anders prikt je doelgroep er zo doorheen.
  2. Ken je ontvanger. Een open deur? Toch slaan we deze stap te vaak over. Zorg dat je een mentaal plaatje van de ontvanger kunt tekenen. Welke waarden, drijfveren en ambities heeft hij? Wat leest of luistert hij graag? Pas als je weet wat het hart van je ontvanger op hol doet slaan, kun je aan de slag met je frame.
  3. Betrek je opdrachtgever bij het knutselwerk. Het maakt je frame sterker en het vergroot de kans dat ze het frame ook gaan gebruiken. (De kracht van herhaling, weet je nog?) En nog een dikke plus: door samen het frame te bouwen, behoud je een bredere blik en voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet.

   

Leestip! Wij haalden onze mosterd onder andere uit ‘Word meesterframer’ van Sarah Gagestein en Jolijn Mes, een handige gids over alles wat met framing te maken heeft.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.