Productie en communicatiebegeleiding voor tv-serie Brabant onder de Radar

Brabant werkt hard aan de integrale aanpak van ondermijnende (drugs)criminaliteit, maar is ook dé provincie waar het gebeurt. Wat doet de provincie om Brabant veiliger te maken? En wat kan de Brabander zelf doen? In de tv-serie ‘Brabant Onder De Radar’ bundelen de provincie Noord-Brabant en Omroep Brabant de krachten, ondersteund door Connect en Frame Freaks, om samen te onderzoeken wat er speelt in Brabant. 

Vraag

Ondermijning is een paraplubegrip voor alle vormen van criminaliteit waarbij de onderwereld de bovenwereld nodig heeft. Denk onder meer aan drugslabs, witwassen, corruptie en bedreiging van bestuurders. De provincie Noord-Brabant komt hiermee regelmatig in het nieuws en voert elke dag schouder aan schouder met haar partners, zoals veiligheidsorganisaties en gemeenten, de strijd tegen ondermijning. Daarbij hebben ze ook de hulp nodig van burgers. We willen de Brabanders niet alleen informeren over wat er gebeurt in hun eigen leefomgeving, maar vooral uitnodigen om verdachte signalen op te merken en te melden. 3 doelstellingen staan centraal: preventie, het vertrouwen in de overheid verhogen en de drempel tot melden verlagen.

Aanpak

Overheidscommunicatie kan snel belerend overkomen, al zeker als het gaat over een thema als veiligheid. Hoe breng je ondermijning dan zo goed mogelijk onder de aandacht bij de doelgroep? Door voor een tv-serie te kiezen, konden we op een laagdrempelige manier de diepte induiken mét een journalistieke bril. We laten echte verhalen zien over hoe ondermijning ons allemaal raakt. Connect was mede verantwoordelijk voor de productie van de serie én de communicatieaanpak. Vanaf de start hebben we belangrijke (veiligheids)partners betrokken om de serie inhoudelijk sterk te maken en de boodschap gezamenlijk uit te dragen. De provincie heeft haar eigen kanalen, maar daarmee bereiken we immers niet elke Brabander. Door ook communicatiekrachten te bundelen en in te zetten op de kanalen van de partners als intermediairs/mede-afzender, hebben we ons bereik enorm vergroot. We investeerden tijd in brainstormsessies, uitgebreide communicatietoolkits, periodieke mailings en een première waarbij partners elkaar fysiek konden ontmoeten. Naast de aanpak gericht op de partners zetten we ook nog een brede mix aan middelen in waaronder socialmediaberichten, video’s, nieuwsberichten en radioacties. 

Resultaat

De serie heeft mooie resultaten gehaald. Een kleine greep: 380.000 kijkers, met één aflevering met meer dan 150.000 views op YouTube als uitschieter, meer dan 250 berichten op sociale media, 25% meer meldingen bij Meld Misdaad Anoniem en nationale media-aandacht op NPO Radio 1 en RTL Boulevard. Daaraast kreeg onze aanpak de publieksprijs bij de Galjaardprijs 2023 voor meest inspirerende publiekscommunicatie. Deze prijs werd uitgereikt door beroepsorganisatie Logeion.

Facts & Figures

  • Brabant onder de Radar bestaat uit 7 afleveringen
  • 17 partners en 56 Brabantse gemeenten hebben een bijdrage geleverd
  • Meer dan 380.000 mensen hebben de serie al bekeken
  • 25% meer meldingen bij Meld Misdaad Anoniem
  • +50 aanwezigen op interne première

Een tv-serie zonder kijkers mist haar doel. Door sterk in te zetten op communicatie via partners, zoals de gemeenten, hebben we een pak meer Brabanders bereikt. Een bewijs dat een goede interne communicatie ook extern succes met zich meebrengt.

Lara Rogiers, projectleider – communicatieadviseur Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Lara

cases

Man bekijkt kaart op informatiepaneel
Case

Gelatinesite Hasselt – buurtcommunicatie

Gelatines Properties en Mommen NV

Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van de Provincie Limburg (NL)
Case

Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van de Provincie Limburg (NL)

Provincie Limburg

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant
Case

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant

Veilig Thuis Midden-Brabant