Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van de Provincie Limburg (NL)

Toerisme en Recreatie is een belangrijke sector in de provincie Limburg (NL). Elke dag zorgen 39.774 mensen dat binnen- en buitenlandse toeristen Limburg in al haar facetten kunnen beleven. Dat zorgt jaarlijks voor 4,1 miljard euro aan toeristische bestedingen. Het is dan ook de tweede belangrijkste sector van de provincie Limburg, die maar liefst 7,7% bijdraagt aan het Bruto Regionaal Product. Connect voorzag de provincie van strategisch communicatieadvies binnen dit domein.

Vraag

De provincie Limburg wenste meer zichtbaarheid voor de provinciale projecten rond Toerisme en Recreatie. Ze hadden nood aan een strategisch raamwerk. Een raamwerk dat gehanteerd kan worden om projecten te selecteren, acties te distilleren en hieraan middelen te koppelen. Ook werd een lijst met communicatieacties op de korte termijn gevraagd.

Aanpak

We organiseerden in eerste instantie een workshop met medewerkers. Hiermee wilden we voorkomen dat er enkel wordt gecommuniceerd vanuit de actualiteit. Samen met hen ontwikkelden we het missionstatement dat voortaan de leidraad vormt voor de communicatie naar het brede publiek en de sector. We maakten ook afspraken over de rolverdeling, het proces, de communicatiemiddelen en platforms. Voor de ad-hoccommunicatie ontwikkelden we een strategisch selectiemechanisme.

Resultaat

Het strategische raamwerk ligt klaar. Samen met een gedragen verhaal, waarmee een continue en consistente communicatiestroom op gang komt. Het strategische selectiemechanisme voor de overige communicatie is in gebruik genomen.

Facts & Figures

  • Toerisme en Recreatie is de tweede belangrijkste sector in provincie Limburg.
  • Iedere dag zorgen ca. 40.000 mensen ervoor dat toeristen Limburg optimaal kunnen beleven.
  • Toeristen besteden jaarlijks zo’n 4,1 miljard euro in Limburg.

Het is de Limburgse gastvrijheid die toeristen de topbeleving biedt.

Bart Derison, Managing Partner bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Bart

cases

Case

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant

Veilig Thuis Midden-Brabant

Case

Lancering kilometerheffing voor vrachtwagens in België

Satellic

Case

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT

VRT