Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei

Met Buurt in Bloei werkt WIJeindhoven aan veerkrachtige Eindhovense buurten waar het fijn en veilig wonen is. Waar inwoners elkaar weten te vinden en elkaar een handje helpen. Dat doet WIJeindhoven door inwoners te helpen hun talenten te ontdekken, ontwikkelen en in te zetten. En door te bouwen aan buurtnetwerken van inwoners, bedrijven, verenigingen en andere organisaties.

Met Buurt in Bloei werkt WIJeindhoven samen met veel verschillende organisaties en met actieve inwoners. Maar, in dat brede en complexe speelveld is WIJeindhoven niet altijd zichtbaar. Ook is niet altijd helder waarvoor inwoners, organisaties en initiatieven bij de medewerkers van WIJeindhoven, de Verbinders, terecht kunnen. Een mooie uitdaging voor Connect, waarbij we samenwerken met social designbureau De Reuringdienst.

Vraag

WIJeindhoven stelde aan Connect de vraag om de aanpak Buurt in Bloei én de mogelijkheden van de ‘sociale basis’ zichtbaar te maken en te verhelderen. En om, samen met De Reuringdienst, te zorgen voor reuring in de Eindhovense buurten. Een interessante combinatie van expertises en daarom een samenwerking met grote meerwaarde voor WIJeindhoven: Connect voor de strategie, positionering en communicatieaanpak, De Reuringdienst voor innovatieve gesprekstools en een buurtbus.

Aanpak

We ondervonden aan den lijve wat de dagelijkse uitdagingen zijn door een aantal keer met de Verbinders mee te lopen. Zo ontdekten we dat de corporate communicatie van WIJeindhoven en Buurt in Bloei dik in orde is, maar toch niet helemaal aansluit bij de praktijk in de wijk. En dat ‘sociale basis’ geen begrip is dat je makkelijk uitlegt: “Iedereen die iets voor een ander doet in de buurt is de sociale basis. De buurvrouw die boodschappen voor jou doet, maar ook de huisarts bijvoorbeeld.” Via een aantal klankbordmomenten en werksessies, kwamen we in fase 1 tot een afgestemde SWOT-analyse, kerninzichten en een impactanalyse.

Resultaat

De resultaten van fase 1 zijn de basis voor de positionering, het kernverhaal, de strategie en het plan in fase 2. En nu corona het toelaat, is het ook tijd om de Eindhovense buurten op te schudden: met de buurtbus de wijk in, in gesprek met inwoners over hun talenten, wensen en dromen. Alle communicatie (teksten, formats, verhalen, foto’s en video’s) stoppen we in een communicatietoolbox. Zo kan Buurt in Bloei, ook na afronding aan van het project, verder aan de slag met hun zichtbaarheid en presentatie.

Facts & Figures

  • Eindhoven kent 7 stadsdelen en 109 buurten;
  • Buurt in Bloei werkt samen met honderden initiatieven en organisaties;
  • 30 Verbinders werken in 8 wijkteams hard aan individuele veerkracht en sociale cohesie.

Connect heeft ons heel professioneel en deskundig geholpen bij ons positioneringsvraagstuk. Het was een ingewikkelde zoektocht met een gedragen resultaat waar we trots op zijn!

Elske Janssen, Ontwikkelaar Buurt in Bloei bij WIJeindhoven

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Tessa

cases

Case

Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren

De Chocoladefabriek

Case

Communicatiebegeleiding en draagvlakcreatie voor Rentel offshore windpark

Rentel

Case

Brabants militair erfgoed opnieuw onder de aandacht

Alliantie Zuiderwaterlinie