Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei

Met Buurt in Bloei werkt WIJeindhoven samen met veel verschillende organisaties en met actieve inwoners. Maar, in dat brede en complexe speelveld was WIJeindhoven niet altijd zichtbaar. Ook was niet altijd helder waarvoor inwoners, organisaties en initiatieven bij de medewerkers van WIJeindhoven, de Verbinders, terecht kunnen. Een mooie uitdaging voor Connect, waarbij we samenwerkten met social designbureau De Reuringdienst.

Vraag

WIJeindhoven stelde aan Connect de vraag om de aanpak Buurt in Bloei én de mogelijkheden van de ‘sociale basis’ zichtbaar te maken en te verhelderen. En om, samen met De Reuringdienst, te zorgen voor reuring in de Eindhovense buurten. Een interessante combinatie van expertises en daarom een samenwerking met grote meerwaarde voor WIJeindhoven: Connect voor de strategie, positionering en communicatieaanpak, De Reuringdienst voor innovatieve gesprekstools en een buurtbus.

Aanpak

We ondervonden aan den lijve wat de dagelijkse uitdagingen zijn door een aantal keer met de Verbinders mee te lopen. Zo ontdekten we dat de corporate communicatie van WIJeindhoven en Buurt in Bloei dik in orde is, maar toch niet helemaal aansloot bij de praktijk in de wijk. En dat ‘sociale basis’ geen begrip is dat je makkelijk uitlegt: “Iedereen die iets voor een ander doet in de buurt is de sociale basis. De buurvrouw die boodschappen voor jou doet, maar ook de huisarts bijvoorbeeld.” Via een aantal klankbordmomenten en werksessies, kwamen we tot een afgestemde SWOT-analyse, kerninzichten en een impactanalyse.

Resultaat

Deze uitgebreide analyse leidde tot een advies over de positionering, een nieuw kernverhaal, een strategie en een plan. En omdat corona het weer toeliet, werd het ook tijd om de Eindhovense buurten op te schudden: met de nieuwe buurtbus en bakfietsen de wijk in, in gesprek met inwoners over hun talenten, wensen en dromen. Vanuit het centrale kernverhaal maakten we 4 varianten: voor elke specifieke doelgroep 1. Die ontwikkelden we tot flyers, teksten en video’s op maat. Alle communicatie stopten we in een handige communicatietoolbox. Zo kan WIJeindhoven, ook na afronding van het project, verder aan de slag met hun zichtbaarheid en presentatie.

Facts & Figures

  • Eindhoven kent 7 stadsdelen en 109 buurten;
  • WIJeindhoven werkt met Buurt in Bloei samen met honderden initiatieven en organisaties;
  • 30 Verbinders werken in 8 wijkteams hard aan individuele veerkracht en sociale cohesie.

Connect heeft ons heel professioneel en deskundig geholpen bij ons positioneringsvraagstuk. Het was een ingewikkelde zoektocht met een gedragen resultaat waar we trots op zijn!

Elske Janssen, Ontwikkelaar Buurt in Bloei bij WIJeindhoven

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Tessa

cases

Marketingplan voor het grootste en tofste bos van Vlaanderen
Case

Marketingplan voor het grootste en tofste bos van Vlaanderen

Bosland

Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren
Case

Vastgoedcommunicatie voor de Chocoladefabriek in Tongeren

De Chocoladefabriek

Brabants militair erfgoed zichtbaar en beleefbaar maken
Case

Brabants militair erfgoed zichtbaar en beleefbaar maken

Alliantie Zuiderwaterlinie