KRC Genk bouwt: infrastructuurcommunicatie voor nieuw voetbaldorp

“Hoe pakken we de communicatie van een ambitieus infrastructuurproject aan, waarbij we gedurende een periode van 10 jaar niet één maar drie verschillende deelprojecten willen realiseren?” Dat was de vraag die voetbalclub KRC Genk eind 2020 aan Connect stelde. Door communicatie strategisch in te zetten moest fierheid door supporters en Genkenaren vooropstaan, onafhankelijk van het sportieve succes. Het belangrijkste uitgangspunt? De blauwe draad niet uit het oog verliezen. De grootste uitdaging? Infrastructuurcommunicatie blijft… infrastructuurcommunicatie.

Vraag

Hoe communiceer je een project met zoveel impact naar interne en externe stakeholders? Hoe pak je uit zonder de pluimen zelf op je hoed te steken? En vooral: hoe ontloop je als topvoetbalclub de valkuilen van infrastructuurcommunicatie terwijl je constant onder het vergrootglas van de media zit? Connect stelde haar ploeg samen en ging op doel af.

Aanpak

Infrastructuurcommunicatie blijft infrastructuurcommunicatie, ook voor een voetbalclub. En dus vertrokken we vanuit een klassieke aanpak met een startmeeting, interviews, een positioneringsworkshop, een richtingsnota en een plan van aanpak.

Op basis van de huisstijl die er lag ontwierpen we een nieuw logo, waaronder we het overkoepelende infrastructuurverhaal konden laden. De grootste uitdaging voor onze grafici? Hun creatieve vrijheid infietsen in het strikte grafische (doel)kader dat al voorhanden was. Voortvloeiend uit het logo werden ook nog infopanelen opgemaakt, die gebruikt werden op de infomarkt naar aanleiding van de definitieve plannen voor het nieuwe trainingscentrum.

Resultaat

‘KRC Genk bouwt’ is een transparant verhaal voor en door mensen met blauw bloed. Door de regie steeds in eigen handen te houden en een nieuw sublogo te ontwikkelen, konden we samen met KRC Genk een helder verhaal naar buiten brengen. Een verhaal dat tot op vandaag haar valkuilen heeft weten te ontwijken en voorbereid de komende jaren tegemoetgaat.

Facts & Figures

  • De totale projectzone van ‘KRC Genk bouwt’ bedraagt 43.305m2.
  • Omdat er een stuk natuur zal verdwijnen door de uitbreiding van de site, voorziet KRC Genk een struisgrascompensatie van 30.964m2 in Oudsbergen en een boscompensatie van 13.392m2 in Alken.
  • Connect maakte 13 infopanelen op en organiseerde 3 infomomenten in het stadion van KRC Genk.

Foto op infomarkt door KRC Genk ©.

Dit infrastructuurproject is niet los te koppelen van het overkoepelende, sportieve KRC Genk-merk. Daarom was het belangrijk het infraverhaal te injecteren met het DNA van de club, om zo het sportieve en extrasportieve aspect elkaar (communicatief) te laten versterken.

Jonas Bervoets, projectleider bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Jonas

cases

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge
Case

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge

Departement Mobiliteit en Openbare Werken – Afdeling Maritieme Toegang

Bereikbaarheidsadvies op maat van bewoners en handelaars
Case

Bereikbaarheidsadvies op maat van bewoners en handelaars

Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Strategische communicatiebegeleiding van A tot Z voor Limburg.net, de grootste afvalintercommunale van Vlaanderen
Case

Strategische communicatiebegeleiding van A tot Z voor Limburg.net, de grootste afvalintercommunale van Vlaanderen

Limburg.net