Communicatieadvies voor de naamsverandering van Windvision (Renner Energies)

Van naam veranderen is nooit gemakkelijk. Integendeel, er komt veel bij kijken. Vooral wanneer het goed gaat met het bedrijf. Het is niet de bedoeling dat dat verandert. Daarom schakelde Windvision Connect in. Deze producent van duurzame energie concentreerde zich eerst op windenergie, maar gebruikt tegenwoordig ook de zon als energiebron en ontwikkelt opslagparken. Om de verschillende activiteiten beter weer te geven, is Windvision Renner Energies geworden. Connect adviseerde in de communicatie om deze belangrijke stap te laten slagen.

Vraag

Windvision verandert van naam en wordt Renner Energies. Een naam die past bij hun activiteiten op het gebied van energieproductie. Maar behalve de naam, verandert er niets bij Windvision. De identiteit en filosofie van het bedrijf blijven onveranderd. De directie van Windvision vond het belangrijk om in deze stap te worden ondersteund en zo het vertrouwen van de Belgische, Franse en Spaanse stakeholders te behouden. Windvision, nu Renner Energies, vroeg Connect daarom om een actieplan op te stellen voor hun imago en ze te adviseren over hun persrelaties.

Aanpak

Voordat we van start gingen met het actieplan, organiseerde Connect een workshop rondom het communicatieplan met de Belgische en Franse communicatieteams en de projectmanagers. Gedurende een halve dag brachten we met behulp van verschillende oefeningen alle stakeholders in kaart. Daarnaast maakten we een lijst van de mogelijke evenementen en acties die we in de loop van het jaar kunnen organiseren.

Connect kon zo visualiseren op welke manier er gedurende het jaar over de naamsverandering gecommuniceerd moest worden. Dat is niet iets waar je maar één keer over communiceert. Het communicatieteam van Renner Energies kon op een gedetailleerd plan rekenen om hun nieuwe naam aan te kondigen. 

De pers is ook een belangrijk medium. Daarom adviseerde Connect concreet over het beheren van persrelaties op nationaal en lokaal niveau. We stelden een perslijst op, specifiek voor de economische sector en de energiesector. We stelden een complete toolkit samen over de geschiedenis van het bedrijf, haar standpunt over duurzame energie en haar missies en waarden die we vervolgens aan de pers konden overhandigen.

Tegelijkertijd schreef en ontwierp Connect een brochure voor de lokale overheden om Renner Energies voor te stellen en te verzekeren dat er niets zou veranderen, afgezien van de naam.

Resultaat

Connect koos een nationale maar vooral ook lokale aanpak om zoveel mogelijk stakeholders gerust te kunnen stellen. Van de economische sector tot aan de lokale pers. De aankondiging van een naamsverandering is geen eenmalige actie, maar wordt het hele jaar door herhaald. Bijvoorbeeld door mee te doen aan evenementen binnen de sector, door de lokale pers te ontmoeten bij het opzetten van een nieuw project of door aanwezig te zijn op beurzen om lokale overheden te ontmoeten. 

Zo kon het communicatieteam op basis van het voorgestelde actieplan eigen keuzes maken en de naamsverandering aankondigen. De nieuwe naam werd voor het eerst in Frankrijk aangekondigd, naar aanleiding van een project dat in juni 2023 moet worden afgerond. Met het oog op toekomstige projecten is het zaak om de relaties met de lokale belanghebbenden te blijven onderhouden.

Facts & Figures

  • Renner Energies is in 3 landen actief: België, Frankrijk en Spanje.
  • Ze is verantwoordelijk voor 2,5 gigawatt aan projecten (operationeel en in ontwikkeling).
  • Het voorgestelde actieplan heeft een looptijd van 1 jaar en is geen eenmalige actie.

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Julie

cases

Omgevingscommunicatie voor windpark Ventori
Case

Omgevingscommunicatie voor windpark Ventori

Windpark Ventori

Projectcommunicatie voor Rond Ronse
Case

Projectcommunicatie voor Rond Ronse

De Werkvennootschap

r-291.jpeg
Case

Communicatiestrategie voor het federale gezondheidsnetwerk EBP

EBP