Gelatinesite Hasselt – buurtcommunicatie

“Hoe communiceer je best naar de omgeving toe bij een complex vastgoedproject?” Een vraag die projectontwikkelaars BESIX Real Estate Development en Van Roey Vastgoed zich stelden bij de ontwikkeling, samen met de stad Hasselt, van de site van de voormalige Gelatinefabriek in Hasselt. Naast een residentieel gedeelte met verschillende woontypologieën, ontwikkelt de stad de publieke (groene) ruimte en geeft men een nieuwe invulling aan de gebouwen van de voormalige Gelatinefabriek. Deze ontwikkeling vindt plaats in een dichtbevolkte wijk tussen de Hasseltse kleine en grote ring, in de nabijheid van het centrum en als verlengde van de Quartier Bleu.

Vraag

Nadat er eerder een participatief traject met de buurt had plaatsgevonden, was er na een relatieve communicatiestilte nood aan een nieuwe aanpak voor de communicatie. Het ontwerp naderde de finale afwerking en de samenwerkingsovereenkomst tussen de projectontwikkelaars en de stad Hasselt werd ondertekend. Een ideaal moment om de buurtcommunicatie opnieuw te activeren en Connect mocht hiervoor instaan. In 2021 heeft er met de buurt een participatief traject plaatsgevonden rond de toekomst van de projectsite. We pikten de draad terug op en gingen aan de slag met de ondertussen meer concrete ontwerpen van de site. Het doel: de communicatie over het project nieuw leven inblazen na een periode van stilstand. 

Aanpak

Op basis van een strategische werksessie werd er samen met de partners (de projectontwikkelaars en de stad) een kernverhaal opgesteld (met behulp van de woordpiramide). Dit vormt de rode draad voor de verdere communicatie richting de omgeving. Om de buurt volledig en transparant te informeren werd er gekozen voor een infomarkt. 

Tijdens de druk bijgewoonde infomarkt in de gebouwen van de voormalige Gelatinefabriek kreeg de buurt een inzicht in het project, de ontwerpbeginselen en de concrete uitwerking in fase 1. Hierdoor kregen de projectontwikkelaars een goed beeld over de bezorgdheden die leven in de buurt. 

De projectontwikkelaars hebben ook een partner onder de arm genomen om concrete aanbevelingen te doen over de invulling van de voormalige gebouwen van de Gelatinefabriek. Het Leuvense architectenbureau Miss Miyagi, gespecialiseerd in de ontwikkeling van dergelijke sites, consulteerde de buurt. Op basis van de input vanuit de buurt inventariseert men alle mogelijkheden en doet concrete aanbevelingen voor de toekomstige invulling ervan.

Resultaat

Door de transparante manier van communiceren en door een luisterend oor te bieden voor de bekommernissen van de buurtbewoners, bouwt men actief aan een draagvlak voor het project. Door in gesprek te gaan met de buurt verkregen de projectontwikkelaars een goed inzicht in de bezorgdheden die er leven. De buurtbewoners zelf kregen de kans om met de projectontwikkelaars in gesprek te gaan en input te geven voor de toekomstige invulling van de voormalige fabrieksgebouwen. 

We gaven de projectontwikkelaars ook nog enkele suggesties mee over de vervolgaanpak voor de omgevingscommunicatie. Zowel voor de volgende mijlpalen (o.a. de aanvraag van vergunningen) als voor de werfcommunicatie bij de opstart van de werf. 

Actuele informatie over het project kan je terugvinden via: https://www.degelatinesinbeweging.be/.  

Facts & Figures 

  • De infomarkt werd bezocht door een 200-tal personen. 

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Michaël

cases

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei
Case

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei

WIJeindhoven

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge
Case

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge

Departement Mobiliteit en Openbare Werken – Afdeling Maritieme Toegang

Debatfestival Beleidsplan Ruimte Limburg (BE) zorgt voor draagvlak
Case

Debatfestival Beleidsplan Ruimte Limburg (BE) zorgt voor draagvlak

Provincie Limburg