Team Werklocaties: mijlpalen en resultaten in de kijker

Het juiste bedrijf op de juiste plek in Noord-Brabant. Daar gaat het provinciale team Werklocaties elke dag voor. Want dat is belangrijk voor de economie en brede welvaart. Het team werkt daarom aan dynamische en toekomstbestendige werklocaties en daarmee aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Werklocaties gaat over bedrijventerreinen, campussen, detailhandel en kantoren. De plekken waar Brabanders werken. Dat doet de provincie vaak samen met partners, zoals overheden en bedrijven. Aan Connect de vraag om de inzet en resultaten zichtbaar te maken. Begrijpelijk, aantrekkelijk en goed afgestemd met partners.

Vraag

Binnen de veelheid aan samenwerkingen, is het soms ingewikkeld om te laten zien wat de meerwaarde van de provincie is. Daarnaast vroeg ook de interne communicatie hernieuwde aandacht. Voor deze uitdaging zocht de provincie Noord-Brabant een krachtige, strategische uitvoerder met een verbindende rol binnen het team en met partners. Daarnaast vroeg de provincie om een heldere aanpak met aandacht voor communicatiekansen voor organisatie en bestuur.

Connect ging voor de provincie aan de slag met een team van twee: een allround communicatieadviseur met overheidservaring als aanspreekpunt en een ervaren senior op de achtergrond als sparringpartner.

Aanpak

Connect is met deze mooie uitdaging aan de slag gegaan. Samen met het provinciale team zijn twee digitale werksessies gehouden. Hierin zijn de stakeholders op een rij gezet, communicatiedoelen geprioriteerd en hebben de deelnemers een woordpiramide ingevuld. Op deze manier zijn de teamleden van Werklocaties betrokken bij de communicatie, waardoor de uiteindelijk opgeleverde aanpak ook van het hele team werd. Samen kwamen we tot het inzicht dat de zichtbaarheid van het werk en de resultaten de belangrijkste prioriteit is.

Resultaat

De resultaten van de werksessies zijn vertaald in een kernverhaal en aanpak die hout snijden. Deze zijn uitgewerkt tot een contentkalender, die steeds samen met het team up-to-date wordt gehouden. De vernieuwde webteksten staan online en de belangrijke mijlpalen worden vormgegeven in factsheets en presentaties voor de Gedeputeerde, (animatie)video’s en e-magazines.

Facts & Figures

  • De opdracht loop tot maart 2023 (huidige bestuursperiode)
  • Noord-Brabant heeft een aandeel van 15% in de Nederlandse economie
  • In Brabant zijn er 621 bedrijventerreinen
  • 500.000 mensen werken op een Brabants bedrijventerrein
  • Op daken van Brabantse bedrijventerreinen is in 2019 172 miljoen kWh zonnestroom opgewekt
  • In Noord-Brabant zijn bijna 13.000 winkels

Animatievideo door Make it Simple. Video door Duizenddingen. Grafische mock-up door Tacct.

Ik ben zeer tevreden over de inzet van Connect/Tessa. Ze is pro-actief, collegiaal en weet lastige materie duidelijk te presenteren.

Jan Willem Stad, projectleider Werklocaties, provincie Noord-Brabant

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Tessa

cases

gemeente maasgouw global goals
Case

Communicatieaanpak voor duurzaamheidsprogramma gemeente Maasgouw

Gemeente Maasgouw

Communicatie en participatie dijkversterking Limburg (NL)
Case

Communicatie en participatie dijkversterking Limburg (NL)

Waterschap Limburg

Participatie voor ‘De Stapel’: het verticaal bedrijfsgebouw van de toekomst
Case

Participatie voor ‘De Stapel’: het verticaal bedrijfsgebouw van de toekomst

Intercommunale Leiedal